Da BMW lanserte i3 høsten 2013, kom den i to utgaver:
En helelektrisk versjon og en hybridversjon.
Mens batteriutgaven har en praktisk rekkevidde på 160 kilometer, har hybriden ved hjelp av en liten tosylindret bensinmotor en rekkevidde på 300 kilometer.
- Eksempel på «reverse engineering»: Detroit-selskapet skrudde fra hverandre en BMW i3 og selger kunnskapen til Kina
Brukes knapt
Ifølge Henrik Wenders, som leder elektrifiseringsarbeidet i BMW, ble de overrasket over hvor mange som innledningsvis valgte versjonen med rekkeviddeforlenger («range extender»).
– I starten var markedsandelen for denne 60 prosent. Men andelen faller dramatisk nå. I tillegg ser vi at dem som kjøpte i3 med rekkeviddeforlenger, knapt bruker den. Dette var kun en psykologisk greie. Bensinmotoren blir jevnlig brukt i færre enn fem prosent av disse i3-ene, sier Wenders til Car and Driver.
Større batteri
Når han snakker om andelen i3 med ekstra forebrenningshjelpemotor, er det globale bildet forskjellig fra det norske.
Det skyldes for eksempel at denne her til lands blir relativt hardt straffet økonomisk, med 25 prosent merverdiavgift.
Wenders tilskriver altså hybridsalget i stor grad til folks rekkeviddeangst, iallfall i den tidlige fasen.
Dette fenomenet vil også kunne bli mindre aktuelt som følge av teknologisk fobedring:
BMW har meldt at 2017-modellen av i3, som kommer i salg senere i år, vil leveres med om lag 50 prosent større batterikapasitet enn dagens modell som har et litiumionebatteri på 22 kWh.
- Se oversikten: Disse elbilene får større rekkevidde i år
Familie-elbil
I dag befinner BMWs i-modeller i hvert sitt ytterpunkt: Bybilen i3 og sportshybriden i8.
Det har lenge vært kjent at det jobbes med å utvide i-porteføljen med en i5 som plasseres et sted i mellom.
Detaljer om design og drivlinje på den kommende modellen holder BMW foreløpig tett lokk over.
I intervjuet lar ikke Wenders seg lokke utpå til å komme med noen konkrete spesifikasjoner, eksempelvis praktisk rekkevidde.
Men han sier at de skal lage en bil som kan ha rollen som familiens eneste bil, og påpeker at i3 i dag i mange tilfeller fungerer som andre- og tredjebil.
- Opel Ampera-e: Rekkevidde på godt over 300 km
Også i5 får rekkeviddeforlenger
Mest konkret er at den kommende i5 i utgangspunktet vil leveres som helelektrisk, med rekkeviddeforlenger som mulig tilleggsvalg på linje med dagens i3.
Ifølge Wenders foregår det mye intern diskusjon for eksempel knyttet til rekkevidde/batteristørrelse. Han sier at det er mange faktorer å ta hensyn til.
Han påpeker for eksempel at en elbil med et enormt batteri kan ha et totalt karbonavtrykk som kan være større enn mange biler med forbrenningsmotor.
- Ekstraskatt på Tesla S: For høyt CO2-utslipp
Karbonfiber
Karosseriet på i3 er laget i karbonfiber, som bidrar til å holde vekten under 1250 kilo.
BMW besitter hele kjeden fra produksjon av karbonfiber og karbonfiberkomponenter.
Derfor er det ingen overraskelse at i-sjefen bekrefter at den kommende i5 også vil benytte seg av dette materialet i stort monn.
- Ny rapport: Elbiler er ikke billigste vei til lavere utslipp