INDUSTRI

BMW-sjef: Rekkevidde-forlenger er en psykologisk greie

«Alle» vil ha det, nesten ingen bruker det.

BMW i3 og i8 i ferd med å skipes ut, men modellutvalget utvides neppe med i5 før nærmere 2020.
BMW i3 og i8 i ferd med å skipes ut, men modellutvalget utvides neppe med i5 før nærmere 2020. Bilde: Tom Kirkpatrick
11. mars 2016 - 06:00 | Endret 11. mars 2016 - 07:48

Da BMW lanserte i3 høsten 2013, kom den i to utgaver:

En helelektrisk versjon og en hybridversjon.

Mens batteriutgaven har en praktisk rekkevidde på 160 kilometer, har hybriden ved hjelp av en liten tosylindret bensinmotor en rekkevidde på 300 kilometer.

Brukes knapt

Ifølge Henrik Wenders, som leder elektrifiseringsarbeidet i BMW, ble de overrasket over hvor mange som innledningsvis valgte versjonen med rekkeviddeforlenger («range extender»).

– I starten var markedsandelen for denne 60 prosent. Men andelen faller dramatisk nå. I tillegg ser vi at dem som kjøpte i3 med rekkeviddeforlenger, knapt bruker den. Dette var kun en psykologisk greie. Bensinmotoren blir jevnlig brukt i færre enn fem prosent av disse i3-ene, sier Wenders til Car and Driver.

Større batteri

Når han snakker om andelen i3 med ekstra forebrenningshjelpemotor, er det globale bildet forskjellig fra det norske.

Det skyldes for eksempel at denne her til lands blir relativt hardt straffet økonomisk, med 25 prosent merverdiavgift.

Wenders tilskriver altså hybridsalget i stor grad til folks rekkeviddeangst, iallfall i den tidlige fasen.

Dette fenomenet vil også kunne bli mindre aktuelt som følge av teknologisk fobedring:

BMW har meldt at 2017-modellen av i3, som kommer i salg senere i år, vil leveres med om lag 50 prosent større batterikapasitet enn dagens modell som har et litiumionebatteri på 22 kWh. 

BMW leverte 29 513 i3 i 2015. <i>Foto: Tom Kirkpatrick</i>
BMW leverte 29 513 i3 i 2015. Foto: Tom Kirkpatrick

Familie-elbil

I dag befinner BMWs i-modeller i hvert sitt ytterpunkt: Bybilen i3 og sportshybriden i8.

Det har lenge vært kjent at det jobbes med å utvide i-porteføljen med en i5 som plasseres et sted i mellom.

Detaljer om design og drivlinje på den kommende modellen holder BMW foreløpig tett lokk over.

I intervjuet lar ikke Wenders seg lokke utpå til å komme med noen konkrete spesifikasjoner, eksempelvis praktisk rekkevidde.

Men han sier at de skal lage en bil som kan ha rollen som familiens eneste bil, og påpeker at i3 i dag i mange tilfeller fungerer som andre- og tredjebil.

Også i5 får rekkeviddeforlenger

Mest konkret er at den kommende i5 i utgangspunktet vil leveres som helelektrisk, med rekkeviddeforlenger som mulig tilleggsvalg på linje med dagens i3.

Ifølge Wenders foregår det mye intern diskusjon for eksempel knyttet til rekkevidde/batteristørrelse. Han sier at det er mange faktorer å ta hensyn til.

Han påpeker for eksempel at en elbil med et enormt batteri kan ha et totalt karbonavtrykk som kan være større enn mange biler med forbrenningsmotor.

Karbonfiber

Karosseriet på i3 er laget i karbonfiber, som bidrar til å holde vekten under 1250 kilo.

BMW besitter hele kjeden fra produksjon av karbonfiber og karbonfiberkomponenter.

Derfor er det ingen overraskelse at i-sjefen bekrefter at den kommende i5 også vil benytte seg av dette materialet i stort monn.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.