Airbus lanserte nylig sitt A320neo, altså en mer effektiv versjon hovedsakelig som følge av ny motorisering, og har foreløpig hatt markedssuksess med den.
Les også: Rekord for Airbus
Det har vært spekulert i hvorvidt Boeing vil svare med en fjerde serie av 737, eller om de svarer med et helt nytt kort/mellomdistanse smalbuksfly med 100–200 seter.
Boeing-sjef James McNerney er tydeligvis mest lysten på å hoppe over en mellomløsning og heller begynne med blanke ark:
Kanskje dette tiåret
– Hvis vi kan klare å komme med et helt nytt fly rundt 2019/2020, tror jeg markedet vil vente på oss, sa McNerney på en pressekonferanse i går i forbindelse med framleggelsen av 2010-resultatet , ifølge Aviation Week .
Noen år tilbake var Boeings plan at 737 skulle få sin erstatter rundt 2015. Det er lenge siden dette kullkastet.
– Vi har satt som krav at neste generasjon skal ha minst 15 prosent forbedret effektivitet og 25 prosent redusert vedlikeholdskostnader. Men teknologien er ikke helt der ennå til å klare dette steget, var meldingen fra Boeing da Teknisk Ukeblad besøkte hovedkvarteret i Seattle i fjor vinter.
Les også: SAS på storhandel
Slik blir passasjerflyene om 20 år
BILDESERIE: Her bygges Boeing-flyene
Risikabel mellomløsning
Boeing-sjefen påpeker at det er mange hensyn å ta. Det er kun hvis nestegenerasjons teknologi ikke er moden før i 2025, at det vil være strategisk smart å gå for en mellomløsning med nye motorer på dagens 737-skrog.
Hvis ikke risikerer Boeing sin eksisterende ordreportefølje to ganger: Først med den nye 737-versjonen med nye motorer, og deretter kostnaden med å utvikle et helt nytt fly noen få år etterpå, påpekte McNerney.
Bare i fjor leverte Boeing 376 737-er, og ved årsskiftet hadde selskapet 2 186 bestillinger på passasjerflyet.
Les også: Rekord for Boeing 737
Boeing 737 er inne i sin tredje generasjon, med suffikset NG. Det står for Next Generation og omfatter 600-, 700-, 800- og 900-variantene. SAS var lanseringskunde på NG-flyene med en 737–600 i 1998. Dette var Boeings svar på Airbus 320 som ble satt i trafikk i 1988.
Og Airbus har altså satt sine penger på å tidligst komme med en ny generasjon i 2025.
787 og Norwegian
Når det gjelder nevnte 2010-resultat, la Boeing fram et resultat på 3,3 milliarder dollar av en omsetning på 64,3 milliarder dollar i fjor. Den sivile og den militære delen av selskapet står for omtrent halvparten av omsetningen hver.
Hvordan 2011 kommer til å oppsummeres om et år, vil blant annet avhenge av hva som skjer videre med leveransene av 787 Dreamliner. Her er nå første levering utsatt, for åttende gang, til tredje kvartal i år.
Flere selskaper jobber med ulike avbøtende tiltak for å løse problemene som oppstår når 787-leveringene lar vente på seg.
Les også: Frykter nye Dreamliner-forsinkelser
– Vi er klar over at leveransen til lanseringskunden ANA er forsinket, men vi har ikke fått noen beskjed som tyder på at våre to fly blir forsinket, sier kommunikasjonsrådgiver Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.
– Har dere en plan b slik at dere kan starte opp langdistanserutene høsten 2012, men i verste fall med annet materiell i en overgangsperiode?
– Det er for tidlig å si noe om. Våre planer ligger fast: Lansering av langdistanseflyginger i 2012 med Dreamliner som flytype, understreker Sandaker-Nielsen.
Kinesisk 737-konkurrent om seks år