Den amerikanske flyprodusenten møtte ledelsen i det norske kampflyprosjektet 18. februar, skriver danske Ingeniøren.
– For sent
Boeing kommer på overtid med et håp om at deres F/A-18 Super Hornet kan bli vurdert opp mot erkerivalen Lockheed Martins F-35 Joint Strike Fighter (JSF), Saab Gripen og Eurofighter.
Men Boeing kommer for sent, sier major Jarle Ramskjær, informasjonsansvarlig i kampflyprosjektet, til TU.no.
– Det var en interessant briefing. Men Boeing fikk klar beskjed om at slik det ligger an nå, er det ingen mulighet til å inkorporere dem i konkurransen. Vi har de samme kandidatene vi har hatt siden konkurransen ble opprettet i 2005, sier Ramskjær.
– Det vil ikke endres før de bindende forespørslene skal leveres 28. april. Request for Binding Information (RBI), blir lakmustesten for hvem som er med og ikke, legger han til.
Alternativ
F/A-18E/F Super Hornet ble tatt i bruk i 1999 og er en videreutviklet versjon av F/A-18C/D Hornet.
Super Hornet benyttes i dag kun av USA, men 24 fly er under levering til Australia. Bakgrunnen for kjøpet er at Australia, som også er med i JSF, ville ha en rask og utprøvd løsning i frykt for at det tar for lang tid å få F-35.
Dette er et salgsargument Boeing har brukt overfor Norge også.
– Vi meldte oss ikke på i den norske konkurransen fordi dere var engasjert i JSF og vi fokuserte heller på mer realistiske markeder. Men nå som JSF rammes av prisstigning og forsinkelser, begynner kundene å søke alternativer. Det er naturligvis interessant, sier kommunikasjonsrådgiver Mary Ann Brett i Boeing Integrated Defense Systems til Ingeniøren.
Utprøvd og rimeligere
Boeing forsøker å selge seg inn til JSF-partnerne ved å tilby et utprøvd og rimelig "4,75-generasjons kampfly" som alternativ til femtegenerasjonsjageren JSF. Super Hornets varslete block 3-variant vil ha forbedrete stealthegenskaper og rekkevidde og skal kunne gjøre jobben fram til sjettegenerasjonsjageren kommer. Den frister Boeing med fra 2024.
Tidligere har også franske Dassault Rafale vært med i diskusjonen om å bli arvtakeren til F-16 for Norge.