"Å være her er som å komme til et utested klokka seks", var en venns første kommentar på Google+. Det kan virke som om mange tenker på Google+ som Facebooks mislykkede søskenbarn.
Tallene forteller en litt annen historie. I dag er det over én milliard registrerte Google+-kontoer, mens 300 millioner er aktive brukere.
Teknisk Ukeblad tok en tur til Google-kontoret i Oslo, og lot sjef Jan Grønbech argumentere for hvorfor norske bedrifter trenger en side på nettverket.
Les også: Slik skal Chrome redusere dataforbruket med opptil 50 prosent
Ikke direkte konkurrent
I Norge er omtrent 10 prosent av internettbrukerne aktive på Google+ i løpet av en måned. Med andre ord har nettverket mye å gå på her til lands. Og det er relativt få norske selskaper som bruker Google+ aktivt.
Grønbech mener det er for snevert å se på Google+ i direkte konkurranse med andre sosiale nettverk, som Facebook og LinkedIn. Selv har han 1600 kontakter, i motsetning til rundt 200 på Facebook.
– Noe av utfordringen er at vi alltid blir sammenlignet med Facebook. Man må huske på at Facebook er ti år, Google+ er to og et halvt. Nettverket er først og fremst viktig for å gjøre søk bedre. Det er navet i alle Googles produkter, og kobler sammen Google Maps, søk, hangouts, youtubefilmer og andre tjenester.
Grønbech mener at Google+ gjør det lettere å treffe valg i informasjonskaoset.
– I deg legges det så ufattelig store mengder innhold på nettet, at det sosiale aspektet i søk blir viktigere og viktigere. Hvis du spiser i Milano, og anbefaler en restaurant på Facebook, vil ikke jeg nødvendigvis se det når jeg er i Milano et halvt år etterpå. Hvis du derimot klikker +1 i Google+, vil det komme høyere opp i mitt søkeresultat senere. I et mylder av valg vil venners anbefalinger være en utrolig viktig parameter for å velge produkter.
Les også: Slik skal Pirate Bay gjøre det umulig å blokkere nettsider
Norske bedrifter
Google jobber stadig for større integrering av forskjellige tjenester mot Google+.
I november ble det nødvendig å ha en Google+-konto for å kommentere videoer på Youtube, noe som skapte en god del reaksjoner blant brukere, blant annet fordi muligheten for anonymitet ble borte.
Når har også Gmail fått større integrering mot nettverket, blant annet ved at kontakter i Google-sirkler kan søkes opp i adressefeltet.
En av dem som bruker Google+ svært aktivt er Morten Myrstad. Han driver en egen tv-kanal på Google+, Sosial direkte, og hjelper selskaper med markedsføring i sosiale medier, i konsulentselskapet The New Company,
– En bedrift bør ikke nødvendigvis ha en isolert Google+-strategi. Men de bør absolutt ha en Google-strategi. Google kontrollerer to tredjedeler av søk, verdens største videoplattform YouTube, verdens raskest voksende operativsystem Android og har 5 av de 6 mest populære appene på mobile plattformer, nemlig Google Search, Google Play, YouTube, Google Maps og Gmail.
Les også: Nå kan du plugge iPhonen rett i stikkontakten
Norske bedrifter en endimensjonale
Det er nettopp denne kombinasjonen av tjenester som gjør Google+ interessant for bedriftenes markedsføring på nett, mener Myrstad.
– Hvis du som markedsfører leter etter en plattform som retter seg mot den åpne weben, og som kombinerer innhold, online og video-markedsføring, med mobil handel og søk, så er Google+ en klar kandidat.
Nå som Facebook gjennom sine algoritme-endringer gjør det vanskeligere å nå frem i nyhetsstrømmen, mener Myrstad det er viktig å pusse opp nettstedet og bloggen, og i tillegg diversifisere aktiviteten i flere sosiale nettverk.
– Norske bedrifter synes å være svært endimensjonale i sin tilnærming til sosiale medier. Ingen norske bedrifter har så langt lykkes ordentlig på Google+. Ja, ingen har kanskje egentlig prøvd.
Les også: Larry Page var på studiebesøk hos Fast
Tror på store endringer
Jan Grønbech forteller at Google+ kan være særlig nyttig for små, ikke-teknologiske bedrifter.
– Det er 550.000 organisasjonsnummer i Norge, kanskje er rundt 300.000 reelle bedrifter. De har till sammen 110.000 nettsider, det er helt latterlige tall. For en frisør på Røa føles det kanskje ikke riktig å ha drive en dyr nettside. Det tar dem under fem minutter, og er gratis, å opprette en side på Google+.
Grønbech tror på en stor vekst i bedrifters bruk av nettverket.
– Jeg tror vi vil se store endringer fremover, hvor mange relativt små og ikke-teknologiske bedrifter kommer til å få seg en Google+-side. Men også for store industrikonsern vil en Google+-side for enkeltprodukter, og for hele selskapet, vil hjelpe dem med å få treff i det organiske søkeresultater.
Foreløpig har altså ingen norske selskaper hatt suksess på Google+, men det finnes flere gode eksempler internasjonalt.
– Det er overraskende å se at en traust merkevare som Burberry, som vi forbinder med gamle menn i grå frakker, har hatt en supersuksess, med over tre og en halv million følgere.
Les også: – DNA er morgendagens sosiale medium
Ikke bytt ut en god nettside
Myrstad er enig i at småbedriftene har stor nytte av nettverket.
– For småbedriftene vil lokal, mobil og sosial synlighet kunne være svært viktig, og gi bedriftene en ny konkurransemulighet i forhold til større bedrifter, som ofte beveger seg saktere, eller som mangler nærhet til sine kunder. For småbutikkene kan Google Lokal, Google Maps og Google Shopping, med Google+ i midten, være smarte byggeklosser.
Myrstad advarer likevel mot å droppe den gode gamle nettsiden helt.
– Jeg vil ikke uansett ikke anbefale å bytte ut en god nettside, blogg eller nettbutikk med "flytting” til et sosialt nettverk. Her vil Google+ i like stor grad som Facebook være et ”lånt” medium. Bedriftene bør i stedet ta sterkere grep om det de kontrollerer selv, og sørge for å gjøre dem mer synlige, mer sosiale sosiale og bedre til å konvertere.
Les også:
Slik gjør du deg attraktiv på LinkedIn