I en tale på Blindern tirsdag går kom energiminister Ola Borten Moe (Sp) med et spark til hypen av luksuselbiler.
– Noen ganger dukker det opp gjennombrudd som endrer dynamikken i markedet, og så blir dette hypet. Nå kjører alle norske millionærer, pluss Frederic Hauge, rundt i Tesla-sportsbiler som ordinært koster 2-3 millioner kroner, men som de nå får skattesubsidiert for 500.000-600.000 kroner. Det er jeg veldig for. Men det er ikke det som kommer til å berge showet i Norge på kort og mellomlang sikt, altså at vi kjøper amerikanske luksusbiler som går på el, sa energiministeren.
Les også: Nissan Leaf og Tesla Model S sørger for rekordsalg av elbiler
Hardtarbeidende ingeniører
Da er forbedringene av forbrenningsmotoren langt viktigere, mener han.
– Det er den lille forbedringen som tyske, franske, engelske og spanske ingeniører har gjort på forbrenningsmotoren hvert eneste år, som har gjort at vi kjører en kilometer lenger, slipper ut et gram CO2 mindre, øker effektiviteten i motoren.
– Det har uendelig mye mer å si for det globale resultatet, for reduserte klimautslipp og økt ressurseffektivitet. Dette er hardt arbeid, å hele tiden gjøre det bitte litte gran bedre. Der er kunnskap og forskning uhyre viktig, sa Borten Moe.
Les også: Teslas superladere åpner i dag
– Hyggelig med luksus
Etter sin tale tar Borten Moe seg tid til et intervju med Teknisk Ukeblad.
– Tror du det er viktigere å satse på forbedring av forbrenningsmotoren enn elbil framover?
– Jeg tror det helt åpenbart er viktigere å øke effektiviteten i forbrenningsmotoren enn at vi kjøper amerikanske lukuselbiler i Norge.
– Synes du det er blitt for mye fokus på luksuriøse elbiler?
– Jeg unner millionærene og Frederic Hauge skattesubsidierte luksuskjøretøy, det er hyggelig, sier energiministeren.
Les også: Lanserer ny billig-elbil i Norge
Avviser subsidiering
Bellona-leder Frederic Hauge mener energiministeren bommer i sin kritikk av hyping av luksuselbiler.
– Hvorfor i al verden skal vi sette dette opp mot hverandre. Vi trenger da virkelig å gjøre begge deler, sier Hauge til Teknisk Ukeblad.
Han mener det er godt begrunnet at elbilene får lavere avgifter enn biler med forbrenningsmotor.
Hauge viser til at barn i byer får astma av forbrenningsmotoren, at bensin fordamper ved bensinpumpene og skader folk, og at utslippene fra forbrenningsmotorene skader klimaet, både fra CO2 og fra sotutslipp. I tillegg kommer det oljesøl i havet.
– Ingen av disse effektene har elbilen i bruk. Derfor bør ikke elbilen betaler avgifter for å kompensere for dette. Å kalle dette fraværet av avgifter for subsidiering er det reneste sprøyt, sier Hauge.
Les også: Slik ser nye Leaf ut på innsiden
Trafikksikkerhet
Han er også begeistret over Teslaens sikkerhet.
– Hvis alle på Østlandet skal kjøre Tesla, hvilket må være et mål ut fra trafikksikkerhet, betaler man også for trafikksikkerheten, bilen har fått enorm god karakter på sikkerhet, sier Hauge.
Han mener det er viktig at de rike landene går foran og tar kostnadene.
– Det handler om å ta i bruk den teknologien vi har og få det opp i stor skala, det være seg fangst og lagring av CO2, vindkraft eller elbil. Da vil prisen synke. Ære være den som har kjøpt Tesla. Jeg har ikke nødvendigvis mye penger, men det har alltid vært et mål å reise utslippsfritt når jeg drar på foredrag, sier Hauge.
Les også: Slik skal sensorene fornye bilen
Ole Paus
Nå vil han sette opp et 12 kvadratmeter stort solcellepanel i hagen.
– Da vil jeg produsere nok strøm til å kjøre 10.000 kilometer i året.
Dessuten understreker Hauge at Teslaen hans har et svært godt lydanlegg.
– Den gjør det svært behagelig å sitte å høre på Ole Paus’ sang om Ola Borten Moe, sier Hauge.
Les også:
Britene skal teste sjåførløse biler