Dårlige muttere i prosessanlegget gjorde at BPs Skarvsskip måtte stoppe produksjonen fra 27. november til 10. desember i fjor.
Totalt måtte 3000 muttere og bolter skiftes på FPSOen som startet produksjonen på nyttårsaften 2012.
Enkelte av mutterne hadde så mange sprekker at man bare kunne slippe dem i bakken og de gikk i stykker, ifølge BP.
Nå gransker selskapet hva som gikk galt.
– Det som har tatt oss ned har vært kvalitetsavvik, fortalte Tove Ormevik, plattformsjef på Skarv under Feltutviklingskonferansen arrangert av Norsk Petroleumsforening i Bergen.
Sprekker
BP oppdaget de svake mutterne i forbindelse med resertifisering av PSV-ventiler (trykksikkerhetsventiler) på Skarvskipet. De fant at 3/4" muttere i en flensforbindelse hadde sprekker.
– Sprekkene oppstod på gjengesiden, så de var ikke mulig å se. Det var ikke mulig å se sprekkene uten at mutterne ble demontert, fortalte Ormevik i Bergen
Selskapet oppdaget ved utvidet inspeksjon flere muttere med liknende sprekker.
Les også: Her skal det tas ut 42.000 liter olje i minuttet
Feil under varmebehandling
BP sendte mutterne til analyse og fant ut at det var skjedd en feil under varmebehandling av mutterne som gjorde at sprekkdannelsene kunne oppstå.
– Vi stengte ned produksjonen og begynte arbeidet med å skifte ut 3000 muttere, fortalte Ormevik.
De fant over 100 muttere som hadde den typen skader.
Granskning
– Enkelte av mutterne hadde opptil åtte sprekker, så du kunne bare slippe dem i bakken og så gikk de i stykker, sa hun.
Hun forteller at det pågår en granskning for å finne ut hvordan dette kunne skje.
– Dette er jo en leveranse fra verftets side og materialsertifikater ser tilsynelatende helt ok ut, så vi må finne ut hvordan dette kunne skje og hvor det har sviktet i vår oppfølging, fortalte hun.
Skarvskipet ble bygget ved Samsung Heavy Industries i Sør-Korea.
Les også: – Koreanske leverandører mangler ingeniørkunnskap
Nytt problem
Etter nyttår har de funnet et nytt problem på produksjonsskipet.
I løpet av julen var det en lekkasje fra én av skipets 17 cargotankluker.
– Da vi tok av luken og begynte å se på boltene fant vi at det var boret 24 mm hull og satt ned 20 mm bolter. Da passer ikke gjengene så godt, sa hun.
Hun forteller at verftet har forsøkt å løse dette problemet ved å punktsveise boltene.
– Veldig mange av disse har vist seg å være løse, fortalte hun.
Tankene inneholder store mengder hydrokarboner under lite trykk.
– Men nok til å gi ganske store lekkasjer, fortalte hun.
– Nesten juks
Hun forteller at de nå jobber med en reparasjonsmetode for å løse problemet og at det mest sannsynlig vil føre til en ny produksjonsstans.
BP har igangsatt granskning også av disse kvalitetsavvikene.
– Det er nesten bevist juks fra verftet sin side og det burde vært oppdaget av prosjektet og oss, selv om alt av dokumentasjon ser riktig ut og det skal være i henhold til design, fortalte hun.
Til tross for at produksjonen første år har vært cirka 10 prosent under målsetningen, har skipet hatt høy driftsregularitet og høy produksjon, ifølge plattformsjefen.
– Det er kvalitetsavvikene som har gitt oss størst tap, fortalte hun.
Les også:
– Dårlige kalkyler gjør at plattformkontraktene går til Asia