– Utviklingen startet for over ti år siden, da vi fant ut at om vi skulle overleve som leverandør for bildelindustrien, langt unna markedet, måtte vi gjøre noe som var bedre enn alle de andre, sier Einar Aasen, utviklingssjef i Fundo Wheels, som hevder de har funnet opp hjulet på nytt.
Han forteller at det ikke hadde skjedd noe nytt i utviklingen av aluminiumsfelger på rundt 30 år.
Fundo foretok en systematisk undersøkelse av alle tenkelige måter å produsere hjulet på. Det endte opp med et nytt felgkonsept som ble patentert.
Ny sveiseteknologi
– Flere av kundene våre har sagt at hadde det ikke vært for den nye hybridfelgen, hadde vi ikke vært en interessant partner, legger han til.
Felgen består av to deler og kombinerer det beste fra valsing med det beste fra støping.
Felgbanen er valset i en smilegering, som gjør den sterkere samtidig som den kan gjøres tynnere.
Senterdelen er støpt for å kunne konstruere tynne forsterkningsribber på baksiden.
Mellom de to delene som er sveist sammen med en ny og patentert sveiseteknologi kalt «Friction Stir Welding» er det et hulrom.
Sveiseteknologien sveiser uten å smelte metallet og brukes mye innen luftfarts- og romindustrien, hvor det er viktig at metallets originale karakteristikker forblir uforandret så mye som mulig.
Sterkere og lettere
– Vanlig sveising skaper en svakhet, med denne prosessen beholder vi styrken i metallet, forklarer Aasen.
Felgen er ikke bare sterkere, den er også betydelig lettere enn en vanlig felg. Til Volvo XC 90 er vektbesparelsen på fire hjul hele 16 kilo, i tillegg til mindre bruk av aluminium. Det sørger blant annet flere hulrom i felgen for.
På sikt vil den også være billigere å produsere for Fundo.
– Hybridfelgen har lavere vekt, uten at det går ut over design eller kvalitet. Vi har jobbet bevisst med vekt hele tiden, også for ordinære hjul, og tok allerede på slutten av 80-tallet i bruk styrkeberegningsprogrammer for å spare vekt. Først nå har konkurrentene kommet etter, forteller senior produktingeniør Finn Fredriksen.
Å spare vekt på felgen som representerer roterende masse, betyr dessuten mye mer for CO 2-utslippene enn vekt som spares i karosseriet, som igjen betyr større drivstoffbesparelse.
Med nylig annonserte EU-regler som trår i kraft fra 2012, hvor bilprodusentene må betale en bot for høye CO 2-utslipp, har interessen for hybridfelgen blitt enda større.
Full effekt fra 2011
Foreløpig er det kun Fundos største kunde, Volvo, som har tatt i bruk den nye felgen, i tillegg har også Audi uttrykt interesse for produktet.
For å kunne sammenligne vekt direkte har Fundo utviklet et hjul som er identisk med et eksisterende Audi-design. Etter planen skal det settes i produksjon i løpet av 2009. Fundo har også utviklet og levert hybridhjul til en lettvekts konseptbil.
– Men den store verdien for bilfabrikantene kommer først når de kan erstatte samtlige hjul med vårt design. Vi forventer å få full effekt på dette hjulet først fra 2011, avslutter Aasen.