– Mitt inntrykk er at handelen jobber systematisk med opplæring i ulike produkter. Men dersom dere har opplevd dårlige kunnskaper, er det fordi produktene er til dels nye og kompliserte, sier Synnøve Bjørke, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Krevende
– Men hvorfor kan de ikke mer om det bransjen satser mest på?
– 3D har vært et satsingsområde, men bransjen er i en tidlig fase. Produktet er ganske nytt i handelen. Dessuten kan det være vanskelig å forklare for kunden: Du må ha TV, 3D-boks, riktig kabel, briller og innhold, sier direktøren.
Hun mener problemene også gjelder TV-er som kan kobles til internett.
– Det samme gjelder smarte TV-er. Det er i handelen, men kom ikke for fullt før i år. Men jeg har opplevd kolleger i bransjen presentere slike TV-er på en aldeles fortreffelig måte, sier Bjørke.
Informasjonssjef Erik Andersen sier det slik:
– Produsentene i bransjen driver omfattende opplæring. Det blir fulgt opp av kjedenes egne samlinger en til to ganger i året. I vår bransje, der nyhetene er mange og ofte kan være forbundet med vanskelige tekniske forklaringer, er dette krevende, sier han.
BILDESERIE: TV-nyhetene på IFA
I støpeskjeen
Han legger til:
– Vi skal også huske på at grunnkunnskapene hos ansatte i butikkene kan variere, blant annet etter hvor lenge de har vært ansatt. Generelt vil jeg derfor si at man aldri kan bli opplært godt - og ikke minst raskt - nok, sier Andersen.
Arild Hellgren, mangeårig teknologidirektør i NRK, er ikke uenig med bransjeforeningen.
– Smart TV-teknologien er fortsatt i støpeskjeen, og det er ennå ikke tindrende klart hva det innebærer. Markedet er litt forvirret for øyeblikket. Noe av det samme kan sies om 3D. I lys av det synes jeg faktisk ikke det er så rart at kunnskapene hos selgerne varierer, sier Hellgren.
– Passivt
Forbrukerrådet reagerer på at elektronikkbransjen skylder på kompliserte produkter. – For passivt, sier direktør Ingeborg Flønes.
– Jeg synes det er alt for passivt å skylde på at produktene er nye og kompliserte. Det signaliserer ikke akkurat vilje til å gjøre noe med problemene, sier Flønes, som er Forbrukerrådets direktør for forbrukerservice.
Hun påpeker at når de selger vanskelige produkter, stiller det visse krav til opplæringen av de ansatte.
– Det dere avdekker kan tyde på at opplæringen ikke er god nok. Det er en utfordring for bransjen, sier direktøren.