OLJE OG GASS

Brasil bygger 14 'norske' boreskip

Prestisjekontrakt til skipsdesignselskapet LMG Marin.

14 LIKE: Petrobras skal ha 14 slike boreskip for dypvann, det vil si 3000 meter. De er 200 meter lange og 37,5 meter brede skipene bygges etter krav som er i nærheten av Norsok.  Ytterliger 14 skip skal bestilles, men design er ikke bestemt.
14 LIKE: Petrobras skal ha 14 slike boreskip for dypvann, det vil si 3000 meter. De er 200 meter lange og 37,5 meter brede skipene bygges etter krav som er i nærheten av Norsok. Ytterliger 14 skip skal bestilles, men design er ikke bestemt. Bilde: LMG
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
24. sep. 2012 - 12:54

De 14 boreskipene inngår i et stort byggeprogram på totalt 28 borefartøy for dypvannsoppdrag for oljeselskapet Petrobras.

Kontraktene har en samlet verdi for LMG Marin på over 200 millioner kroner, og er de største kontraktene i selskapets snart 70 år lange historie.

Lang vei fram

Administrerende direktør Geir Lasse Kjersem er stolt over kontrakten.

– Det har vært en lang prosess. Prekvalifiseringen begynte i 2008. Petrobras godkjente oss på grunn av vår erfaring med boreskip, sier Kjersem til Teknisk Ukeblad.

For myndighetene i Brasil er det et krav om minst 60 prosent lokalt innhold. Skipene skal derfor bygges ved de to skipsverftene Jurong Aracruz og Atlantico Sul i Brasil. 

LMG er et av svært få uavhengige designselskaper, det vil si selskaper som ikke er knyttet til en enkelt verftsgruppe.

Les også:

Dette skipet kan løfte 3000 tonn i tandem

Bestiller forskningsskip til 500 millioner  

Dypvann og DP

Boreskipene blir 200 meterlange, 37,5 meter brede og får et deplasement på 70.000 tonn. Byggingen starter nå og levering blir fra 2015 til 2019.

Skipene er designet for operasjoner på dypt vann, ca. 3000 meter, og for boring i pre-salt-felt, som det er mye av på sokkelen utenfor Brasil.

Skipene skal ikke forankres til bunnen, men holde posisjon ved hjelp av motorer og propeller (DP-dynamisk posisjonering).

Hvert skip har en byggepris på over 4,5 milliarder kroner, som gir en samlet pris på over 60 milliarder kroner.

Les også: Aldri mer Macondo-ulykke

Sett på Norsok

– Brasil ser mye til Norge og norske krav og standarder. Skipene skal også kunne brukes andre steder i verden med dypt vann. Peterobras har internasjonale ambisjoner, sier Kjersem.

Flere norske leverandører er involvert. Kjersem tror det kan bli enda flere.

– Vi skal være nøytrale med tanke på utstyrsleverandører, men vi kan komme med forslag og innspill til verftene.

Norske leverandører

De to Kristiandsand-baserte leverandørene av borepakker, Aker Solutions og National Oilwell Varco, er allerede tildelt kontrakter på henholdsvis seks og sju borepakker hver.

Seks av de 14 skipene skal driftes av norskbaserte operatører: Odfjell Drilling og Seadrill har fått tre hver.

Les også:

Odfjell Drilling bygger ny borerigg  

Riggkontrakt for 24 milliarder  

Referanser

LMG Marin har cirka 70 ansatte, hovedkontor i Bergen og en avdeling i Polen. Begge steder vil store deler av de ansatte være involvert i designprosessen videre.

LMG Marin har tidligere designet boreskipet Navis Explorer 1 (nå Belford Dolphin), som ble levert i 2000.

Selskapet er også involvert i design av et boreskip for arktiske strøk i samarbeid med blant andre Statoil. I tillegg har LMG Marin designet flere LNG-drevne skip og ferger, i tillegg til offshorefartøy.

Uhell

Selskapet kom i rampelyset som designer av katamaranen Sollifjell som fikk slått i stykker deler av skroget Karbon-katamaran havarerte på jomfrutur , våren 2010.

Katamaranen, som er bygget i karbonmateriale, gikk da i høyere fart enn tillatt ut fra vær- og bølgeforhold.

LMG Marin har etter det Godkjenner karbonhurtigbåter t og styrket konstruksjonen vesentlig.

Les også: Uheldig konstruksjon årsak til Sollifjell-ulykken

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.