Innen 2025 vil brenselcellebiler (FCV) koste omtrent det samme som hybrider som for eksempel GMs kommende Chevy Volt/Opel Ampera.
Det sier brenselcelleekspert George Hansen i General Motors til Autocar .
Mindre platina
Han peker på at kostnadsreduksjon som følge av masseproduksjon samt lavere materialkost kombinert med en langt mer utbygd hydrogeninfrastruktur vil gjøre FCV-ene konkurransedyktige om 15 år.
Hansen peker på at brenselcellestabelen som sitter i dagens FCV-prototyper fra GM bruker om lag 80 gram platina som katalysator. Men han spår at brenselcelleteknologien i 2025 vil redusere behovet til kun 2 gram av det svinedyre metallet.
GM er én av de store bilprodusentene som ligger i front på brenselcellebiler. Selskapet har produsert over 100 brenselcelleversjoner av SUV-en Chevrolet Equinox som har akkumulert over en million amerikanske miles på veien.
Men konsernet er tydeligvis noe mindre optimistiske med tanke på kostnadsreduksjonen på brenselceller enn det Daimler synes å være:
2016-2017
Da Teknisk Ukeblad tidligere denne måneden traff Ulrich Piotrowski, som har markedsansvaret for hybrid- og brenselcellebusser i Mercedes-Benz, anslo han at brenselcellene allerede i 2016-2017 vil koste kun fem prosent av hva de gjør i dag.
Les saken: Her er bussen som går på strøm
Også GM har tenkt å lansere nestegenerasjons FCV rundt 2015, men denne vil altså trolig ikke være konkurransedyktig og vil måtte gå inn i offentlig støttede test- og demoprosjekter. Slik for eksempel Mercedes-Benz B-klasse F-Cell nå skal gjøre i Tyskland, California og Norge.
Les også: Første fullblods hydrogenbil er her