«Si hallo til den mest underholdende Spotify noen gang». Slik lanserte selskapet sine nye satsinger fra scenen i New York onsdag.
Siden lansering for sju år siden, har de levert 25 milliarder avspilte timer til sine lyttere. Nå utvider de satsingsområdet sitt fra musikk til podcaster og video. I tillegg lanserte de en rekke nye funksjoner til den eksisterende programvaren.
Video er den raskest voksende plattformen for digital annonsering i USA, og kan muligens bli en reddende engel for det økonomisk haltende selskapet. Deres abonnenter vil, i hvert fall i USA, få tilgang til innhold fra blant annet Vice News, Comedy Central, BBC, NBC og TED. Hva gjelder podcaster sier ikke selskapet stort annet enn at man vil kunne «lytte til sine favoritter».
Det store spørsmålet: Skal du velge Wimp eller Spotify?
Lanserer Spotify Now og Running
De vil også lage skreddersydde spillelister, en framside og en oppdagelsesfunksjon basert på data som din egen historikk, deres anbefalinger, ukedag, tidspunkt og værforhold. Fremsiden skal hete «Spotify Now»
I tillegg kommer en egen funksjon, Spotify Running, spesielt for de som ofte er ute og løper, blant annet med spesialtilpassede lydspor, hvor tempoet i sangen øker og avtar etter tempoet du løper i.
Alt i alt ser det ut til at Spotify ønsker å ta større plass i livene til sine lyttere med en større bredde i innholdet sitt.
Spotify Now vil først bli tilgjengelig i USA, Storbritannia, Tyskland og Sverige, før den blir lansert globalt i «den nære fremtid». Ellers sier selskapet lite om når den nye teknologien blir tilgjengelig.
Se Spotifys egen video i forbindelse med lanseringen i videovinduet under:
Les også: 10 tips til deg som bruker Spotify på mobilen