Elbilforeningen var svært misfornøyd med forslaget til statsbudsjett fra den rødgrønne regjeringen tidligere i høst.
Regjeringen kutter nå tilskuddet til miljøvennlig transport, gjennom Transnova-prosjektet, til 49,9 millioner kroner.
Dette er nesten 20 millioner mindre enn i det første forslaget, som var 69,6 millioner kroner. I praksis betyr 2014-budsjettet en halvering av årets Transnova-midler som var på 87,2 millioner kroner.
Les også: Derfor vil elbilen trenge statshjelp til 2030
– Svært skuffet
– Dette er mildt sagt katastrofe. Finansministeren har ikke sagt noe om at penger til dette området eventuelt kan komme fra et annet sted, og jeg har heller ikke funnet noe som tyder på det. Jeg er svært skuffet, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.
Han stiller seg sterkt tvilende til den nye Regjeringens påståtte godvilje når man i stedet for å øke satsingen velger å barbere et allerede tynt budsjett. Konsekvensen av kuttet er at det i praksis bare står igjen vekslepenger til utbygging av infrastruktur for ladbare kjøretøy, ifølge Sletvold.
– Det finnes i dag liten eller ingen vilje fra kommersielle aktører til å bygge ladeinfrastruktur for elbiler uten at det offentlige stiller med utløsende midler. Til det er markedet for lite og kostnadene ved etablering for høye. Dermed trengs en statlig investeringsvilje. En slik vilje ser vi ikke noe til i statsbudsjettet, sier Sletvold.
Les også: Oslo skal kjøpe 1000 nye klimabusser
Zero kritisk
Også Zero er skuffet over det de kaller et lite grønt budsjett.
– Solbergs signaler om at regjeringen ville ta klima på alvor er ikke fulgt opp, og miljøsakene fra regjeringserklæringen mangler i proposisjonen, sier Kari Elisabeth Kaski, nestleder i ZERO.
Hun mener kuttet til Transnova betyr kroken på døra for en rekke prosjekter som i dag er blant de viktigste for å få ned utslipp i transportsektoren. Kaski stiller spørsmål om hvordan regjeringen vil kompensere for dette.
Transnova støtter i dag pilotprosjekter over det ganske land for å få opp infrastruktur for biodrivstoff til tungtransport, landstrøm til skip, og ladestasjoner og hydrogenstasjoner til biler.
– Denne infrastrukturstøtten ser vi ikke at er tatt inn i det nye infrastrukturfondet. Dette betyr at regjeringen Solberg fullstendig har prioritert bort satsingen på utslippsfri transport, stikk i strid med alle anbefalte lavutslippsbaner – og selvfølgelig stikk i strid med egne festtaler i opposisjon og posisjon de siste årene, mener Kaski.
Les også: Dette er det viktigste elbil-godet for kjøperne
Felles front
I en felles pressemelding fra organisasjonene Zero, Norsk Elbilforening, NAF og Grønn Bil karakteriseres midlene til Transnova som «svært utilstrekkelige».
De fremhever at store deler av midlene som tildeles for 2014 allerede er øremerket pågående prosjekter. Det vil derfor være svært lite midler til nye utlysninger i 2014. Dermed vil utbygging av helt nødvendig ladeinfrastruktur for landets stadig flere elbilister settes på pause.
Utbygging av blant annet hurtigladere for elbil vil ikke være kommersielt lønnsomt på lang tid, og bortfall av støtte fra Transnova vil dermed bety investerings – og utbyggingsstopp, ifølge pressemeldingen.
– Det virker svært lite gjennomtenkt å vingeklippe et helt sentralt virkemiddelapparat samtidig som elbilsalget i Norge tar av. I 2014 forventer vi at elbilsalget passerer 10.000. Med det nye budsjettforslaget vil det bli vesentlig trangere på landets ladestasjoner fremover, og det vil bli færre hurtigladere. Dermed vil flere potensielle elbil-kjøpere velge andre, forurensende biler, sier Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn Bil.
– Forbrukerne vil tape på dette. Stadig flere av våre medlemmer er elbileiere og mange ønsker å bli det. For de som allerede har elbil vil bruken bli vanskeligere, mens morgendagens kjøpere kanskje aldri tør å ta valget, sier Christina Bu, miljøpolitisk rådgiver i NAF.
Les også: