Bulgaria er på jakt etter erstattere for eldgamle sovjetiskbygde kampfly.
Kraftige kutt i forsvarsbudsjettet tvinger Nato-landet til å se på bruktmarkedet i stedet for å bla i nyflykatalogen.
Et av alternativene det bulgarske forsvarsdepartementet nå har på bordet, er å kjøpe brukte F-16 fra Norge.
50 år gamle fly
Ryggraden i Bulgarias luftforsvar er MiG-29 som er oppgradert til Nato-standard. Men luftforsvaret flyr faktisk fortsatt med MiG-21 i tillegg til Su-25.
Begge skvadronene flyr fra kampflybasen Graf Ignatievo, rett nord for Plovdiv midt i landet.
Selv om også MiG-29-ene begynner å trekke på årene, er det MiG-21-flyene som må byttes ut først. Neste år vil de ha vært i tjeneste i hele 50 år i det bulgarske flyvåpenet.
RFI i januar 2011
For snart to år startet Bulgaria prosessen med å anskaffe nye kampfly med å sende ut en såkalt RFI (request for information) for åtte multirolle-kampfly.
Saab meldte raskt tilbake og er fortsatt med i konkurransen med Jas-39C/D Gripen.
Bulgarias forsvarsminister Anuy Angelov holdt sist fredag en pressekonferanse om kampflyanskaffelsen som er sitert av flere forskjellige medier.
Der kom det fram at Bulgaria har ambisjon om å kjøpe åtte eller ni kampfly med levering i 2014/2015.
2,3 milliarder kroner
Bulgaria har ikke all verdens å rutte med. Angelov har bedt parlamentet om en sum tilsvarende 2,3 milliarder kroner øremerket kampfly.
Derfor har Bulgaria alt slått fra seg å kjøpe nye Eurofighter eller F-16.
Derimot opplyste forsvarsministeren at Jas-39 Gripen fortsatt er aktuell som nykjøp.
Brukte fly vurderes som en aktuell løsning, og forsvarsministeren har alt vært i samtaler med Nederland, Portugal, Tyskland og USA.
Eurofighter tar opp kampen med Saab
Belgia, Italia og Norge
– Nå er planen å føre samtaler med Belgia, Italia og Norge, uttalte Angelov på pressekonferansen.
Som for mange andre land i Nato og forsåvidt resten av verden, krymper forsvarsbudsjettet til Bulgaria.
En direkte konsekvens er at anbudsrunden neppe starter i år som planlagt.
– Neppe aktuelt
Så langt har ikke det norske forsvarsdepartementet hørt noe fra sine bulgarske kolleger.
– Vi er kjent med at Bulgaria vurderer å anskaffe brukte F-16, men foreløpig har de ikke henvendt seg verken til departementet eller Forsvaret, sier underdirektør Ann Kristin Salbuvik i Forsvarsdepartementet.
Dessuten er det tvilsomt hvor aktuelt bruktobjekt norske F-16 vil være for Bulgaria eller andre.
Kommunikasjonsrådgiver Endre Lunde i F-35-programmet påpeker at norske F-16 er block 10/15-fly og er blant den internasjonale F-16-flåtens eldste og med flest flytimer.
– Vi gjør nå kontinuerlig oppgradering og vedlikehold slik at vi sikrer kapasiteten på F-16 fram til de fases ut. Men når vi er ferdige med flyene, vil disse skrogene ha svært få timer igjen, sier Lunde.
Norske F-16 skal som kjent erstattes av F-35 Lightning II.
Norges to første F-35A skal leveres i 2015. Dette er treningsfly som forblir i USA. Hovedleveransen med flyene som skal til Ørland og Evenes starter etter planen i 2017.
Les også:
Dette bombeflyet skal fly i 30 år til
Svenskene bytter ut seks år gamle redningshelikoptre
Ga bort F-5
Da Norge faset ut de første av ialt 108 Northrop F-5 Freedom Fighter, ble de levert tilbake til USA.
Men lenge satt vi på 15 selveide fly (7 F-5A og 8 F-5B) som ble forsøkt solgt, uten å lykkes.
Fem av énseterne ble i fjor avgitt til skoleformål.
Les også:
Mustang-flyger spilte russisk rulett