NTNU-professor Sverre Steen ville lagt flåten med tilsvarende skip til kai og undersøkt dem nøye for sprekker og tegn til tretthetsbrudd.
– Vi vet at skip knekker og går ned etter utmatting, men som regel gjelder det eldre skip. Er det snakk om nyere skip, er det stort sett konstruksjonsfeil som er årsak. Hadde jeg hatt en flåte med flere like skip, ville jeg gransket dem nøye for å se etter tegn til materialtretthet og sprekkdannelser, sier Steen til TU.
Les også: Overingeniør: Dette kan være årsaken til slagsiden
Nødsignal
Bulk Jupiter var på vei fra Malaysia til Kina med 46.400 tonn bauksitt, som er råvare for aluminium, fordelt jevnt over alle fem lasterom i skipet. 1. januar klokka 22.54 på kvelden sendte skipet ut nødsignal 150 nautiske mil utenfor Vietnam. Det var et kraftig uvær i området.
Gjentatte forsøk på å kontakte skipet ga ikke noe resultat. Alt tyder derfor på at skipet gikk fort ned. En av mannskapet på 19 filippinere ble funnet i live i en flåte noen timer etter forliset. Livbåter og flåter fra havaristen er funnet i området samt to omkomne besetningsmedlemmer.
Les også: Norsk forskningsfartøy skal drive i Nordishavet
Ikke risikolast
Bauksitt er kategorisert som lavrisiko-last ifølge International Maritime Solid Bulk Cargoes Code (IMSBC).
Det skal imidlertid ha blitt advart om at bauksitt fra Brasil og Indonesia kan ha utvist væskekarakteristikker lignende høy-risiko-varer, slik som nikkelmalm, skriver nettstedet gCaptain.
Der opplyses det at hendelsen med Bulk Jupiter kan ha liknet på forlisene til blant andre Vinalines Queen og TransSummer, som sank etter at lasten var blitt som væske på grunn av høyt fuktighetsinnhold. Det kan føre til tap av stabilitet når lasten i flytende form raskt forflyttes i lasterommene.
Les også: Nå vil departementet stille strengere miljøkrav i fergeanbud
Ikke svar
Gearbulk har ikke svart på henvendelse fra TU om mulig ulykkesårsak, men skriver i en melding at all fokus er rettet mot søk og mulig redning samt å ta seg av familiene til de berørte.
Gearbulk har flere typer bulkskip i sin flåte. Det forliste skipet Bulk Jupiter er en av sju som rederiet betegner som Super Handymax innenfor konvensjonelle tørrlastskip med tette luker.
Les også: Norske batterier kan levere 54 kWh på seks minutter
Norsk-japansk
De sju skipene er bygget i perioden 2003–2011 og har en dødvekt på mellom 47.000 og 59.000 tonn. De er alle 189.99 meter lange med en bredde på 32,26 meter og med fem lasterom.
Gearbulk er eid av den norske rederfamilien Jebsen og japanske Mitsui O.S.K. Lines.
Bulk Jupiter var snaue 190 meter lang og på 56.009 dødvekttonn med NKK som klasseselskap. DNV GL har utstedt SMC (Safety management certificate) og har ERS (Emergency Response Service).
Les også:
Denne danske dronen skal hjelpe skip oppdage is og pirater