Det er den amerikanske batteriprodusenten A123 Systems som tilbyr en snarvei til plug-in-teknologien som alle de store bilkonsernene nå kniver om å dytte først ut på markedet:
I bagasjen
Ved å ettermontere et oppladbart batteri blir den konvensjonelle hybridbilen, for eksempel Toyota Prius, med ett en hybrid som kan lades i stikkontakten på forhånd – også kalt plug-in.
Hymotion L5 konverteringsmodul heter systemet som A123 nå har lansert for salg i USA. Pakken består av et 5 kWh litium-ionebatteri som monteres i reservehjulsbrønnen på andregenerasjons Prius (nyere enn 2004).
Trenger bensinhjelp
Ifølge danske Ingeniøren kobles ekstrabatteriet på mellom Priusens avanserte styringssystem og originalbatteriet. Hymotion sørger for at styringssystemet ikke starter opp bensinmotoren før batteriet er utladet eller belastningen blir for stor.
Det at bensinmotoren må trå til som på en konvensjonell Prius gjør at Hymotion ikke fullt ut kan sammenlignes med plug-in-hybridene som i grunn er elektriske biler med en forbrenningshjelpemotor.
A123 reklamerer derfor mest med et kraftig redusert bensinforbruk. Helt nede i 0,23 liter på mila – omtrent det halve av en vanlig Prius.
Les også:
Kjør bil for 2 kroner mila
Taper 55 milliarder på el-bilsatsing
Minst mulig på mila
Demonstrasjon
Det som kanskje er mer avskrekkende er at Toyota ifølge amerikanske medier varsler trøbbel med garantien dersom ekstrabatteriene skader bilens øvrige systemer.
Dessuten er prisen stiv: 10.000 dollar (53.000 kroner) koster herligheten. Da er montering inkludert.
GM-deal
Selskapet er åpne på at dette neppe blir noen gedigen salgssuksess. Det er mest av alt en framvisning av batteriteknologien for potensielle kunder blant bilprodusentene.
A123 har allerede inngått avtale med GM om å levere batteriene til deres første plug-in-hybrid, annonsert for salg i 2010.