Walkability, WalkUp, Walk Score …
Dette er begreper som både byplanleggere, arkitekter og eiendomsutivklere i USA må forholde seg til fremover.
Les også: Se Københavns nye bydel
Gåbarhet på fremmarsj
Forstadshuset med garasje og hage er ikke lenger den ubestridte drømmeboligen til unge amerikanere.
De ønsker i økende grad å ha gåavstand til for eksempel jobb, butikker og metro.
Ifølge avisen The Washington Post er walkability, direkte oversatt gåbarhet, blitt en betydelig prisdriver på eiendomsmarkedet.
– Blant unge mennesker med høyere utdanning er det en enorm økning i etterspørselen etter fotgjengervennlige urbane områder, hevder byforsker Christopher B. Leiberger i rapporten DC: The WalkUP Wake-Up Call.
I rapporten dokumenterer Leiberger og hans kolleger ved The Centre for Real Estate and Urban Analysis, George Washington University, at det sterkeste eiendomsmarkedet i og rundt Washington D.C. og i en rekke andre byer, er i fotgjengervennlige områder:
– Bilvennlige forsteder har lenge vært det dominerende. Nå svinger pendelen tilbake til fotgjengerbasert urban utivkling. Etterspørselen etter bilvennlige forstadshus som bidro til boligboblen og den økonomiske krisen, er synkende. I stedet etterspørres kompakte urbane områder med mange ulike transportmuligheter og variert bygningsmasse, skriver Leiberger i rapporten.
D.C. som trendsetter
I følge Leiberger speiles denne utviklingen tydelig i boligprisene i den amerikanske hovedstaden:
– Kvadratmeterprisen er 60 prosent høyere i fotgjengervennlige områder enn i bilbaserte forsteder, skriver Leiberger.
Attraktive bydeler som Georgetown i Washington D.C. og Bethesda i Maryland, blir nå holdt frem som forbilder for fotgjengertilpasset byutvikling i USA.
Er nabolaget ditt like fotgjengervennlig som Georgetown i D.C?
Ved å skrive inn adressen din på walkscore.com finner du svaret. Skalaen går fra 0-24 poeng (bilavhengig) til 90-100 (fotgjengerparadis).
Les også:
Forskere advarer mot farlige gangfelt
Disse løsningene skal få folk til å sykle enda mer
– Bilen blir ubrukelig til og fra jobb
Norge bruker hundretalls millioner på "ubrukelige" sykkelfelt