BYGG

– Byplanleggingen er for kortsiktig. Man må tørre å tenke helt nytt

For å få opp helt andre løsninger enn før, mener Sweco-sjefene.

Forrige uke kom Swecorapporten "Oslo 2070 - Byen i fjorden" ut.
Forrige uke kom Swecorapporten "Oslo 2070 - Byen i fjorden" ut. Bilde: Sweco
29. okt. 2014 - 10:43

Før helgen presenterte Sweco rapporten "Oslo 2070 - Byen i fjorden". Rapporten viser hvordan Sweco, ved å legge kunstige øyer i Oslofjorden, kan få plass til 150.000 flere mennesker i hovedstaden.

– Det skjer alt for ofte at byutvikling baseres på en framskriving av fortiden og behovene en ser i nær fremtid. Ved å se langt frem i tid og tenke helt nytt kan man ende opp med helt andre løsninger enn de som har vært brukt tidligere, sier Swecos Norge-sjef Tron Kjølhamar.

Det er sommerstudenter i Sweco som har utarbeidet forslaget til hvordan Oslo kan bli verdens mest spesielle fjordby. I tillegg til kunstige øyer inneholder forslaget et avansert grid-system med egne kjøretøyer.

Trenger ny infrastruktur

"Oslo 2070 - Byen i fjorden" er ikke den første byvekstutredningen fra Sweco. Tidligere i år presenterte selskapet i samarbeid med Skanska og MTR en liknende rapport om Stockholm, men forslag til hvordan den svenske hovedstaden bør utvikles.

– Både Oslo 2070 og Stockholm 2070 er viktige forslag for oss. Vi vet at løsningen i byene ikke kommer til å bli akkurat som skissert, men mener det er viktig å se ting i et såpass langt perspektiv. Veldig få tillater seg å se så langt frem, skal vi lykkes og få til en helhetlig byutvikling må vi se langt frem, sier konsernsjef Tomas Carlsson i Sweco.

Rapporten om Stockholm peker på et behov for å bygge boliger langt raskere enn det som gjøres i dag.

Byen kommer til å vokse med rundt en million mennesker frem mot 2070, så det forventes et behov for 500.000 flere boliger. Det skisseres også et stort behov for oppgradering av infrastrukturen i byen.

– Den store utfordringen i både Stockholm og Oslo er plass til infrastruktur. Det må tilrettelegges for mer offentlig kommunikasjon slik at ikke alle trenger å bo sentralt for å komme seg enkelt til og fra arbeid. I Oslo bør offentlig kommunikasjon i tillegg struktureres, slik at ikke all kollektivtrafikk går gjennom et knutepunkt. Oslo-trafikken er utrolig sårbar når det ikke finnes noen gode alternative ruter, sier Carlsson.

Les også: Tysk ekspert mener kollektivtilbudet i Oslo er for godt

Ingen fasit

I tillegg til bedre infrastruktur i begge byene, mener Carlsson de skandinaviske hovedstedene må bygge mer i høyden enn de gjør i dag.

– Jeg mener ikke at Oslo og Stockholm må bli som New York, men noe høyere enn det bygges i dag kan man uten problemer bygge i begge byene, sier han.

Carlsson mener likevel ikke det finnes noen by som kan brukes som fasit på hvordan byer bør utvikles.

– Både Oslo og Stockholm har gode egenskaper vi ønsker å ha med i en byutvikling. Jeg tror man kan lære av alle storbyer når man utvikler en by, men kan ikke peke på en by som har gjort alt rett, sier han.

Og legger til at det på ingen måte er usannsynlig at det vil utvikles nye former for transport, som foreslått i Oslo 2070-rapporten.

Les også: Arkitekter vil bygge en hel bydel i høyden

Offshoreteknologi

Det har vært mye diskusjoner rundt den nye Sweco-rapporten. Tron Kjølhamar sier selskapet var forberedt på reaksjoner, og at han er helt innforstått med at rapporten ikke vil bli en fasit for utviklingen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

– Jeg synes konseptet er veldig interessant. Det er ikke første gangen det er foreslått å etablere boliger i Bunnefjorden. Om det skal være mulig å øke boligene i takt med behovet uten å røre markagrensen er dette absolutt en mulig løsning, sier han.

Kjølhamar understreker at kunstige øyer på ingen måte trenger å være komplisert å få på plass.

– Det å bygge flytende øyer eller om de så var landfaste øyer på fyllingsmasser fra Follobanen lar seg gjøre. I norsk tradisjon vil det være naturlig å lage øyene i betong om de skal flyte. Da gjelder det bare å ha nok stabilisering, sier han.

Og viser til installasjonene i offshorenæringen. 

– Store betonginstallasjoner offshore har alle vært flytende til de er satt ned på bunnen. Bunnefjorden er en stabil fjord, så det bør ikke være spesielt vanskelig å forankre øyene i fjell selv om dybden i området der studentene har foreslått plasseringen er på opp imot 100 meter.

Les også:

Dette kan tvinge Oslo til å velge mellom Fornebubanen og ny E18

Oslo har fått sin første «sykkelpleier»

Slik har du aldri sett Oslo Lufthavn  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.