Konkurrenten Technip har patenter som gjør at Aker Solutions har blitt nødt til å tenke i nye baner.
Det tror Henrik Hannus, leder for dypvanns- og arktiske løsninger, er en fordel.
– Spar-plattformer er enkle konstruksjoner. 95 prosent er kjente løsninger, basert på flyterteknologi. Der har vi svært mye erfaring, sier Hannus til Teknisk Ukeblad.
Les mer: Technip forbereder seg på tøff riggkamp
Norsok og klima
Technip kan slå i bordet med at de har bygget 14 Spar-plattformer. Hannus tror ikke det vil bli avgjørende.
– Vår erfaring og kunnskap om norske, harde vær- og klimatiske forhold, flyterteknologi, utmattingslaster, Norsok-standarder og Statoil-krav er en fordel, sier Hannus.
Både Technip og Aker Solutions har nøye studert de spesielle utfordringer det er med en lang sylinder, og bevegelser og krefter den utsettes for.
Målet er å ha minst mulig bevegelse, som også er Statoils begrunnelse for å velge Spar.
Demper bevegelser
Selskapene har valgt hver sine løsninger for deler av utfordringene. Technip har utviklet det de kaller truss, der nederste del av sylinderen er bygget i rørfag med dempeplater.
I den nederste platen, som er en kasse, fylles det magnetitt for å få et lavt tyngdepunkt og god stabilitet.
Aker Solutions har laget en stor mage rundt sin sylinder. I det ytre rom er det ballastvann, i det innerste er det beskyttet plass for kondensatlager.
– Vi mener vår løsning er bedre med tanke på stabilitet og håndterer bedre Mathieu-instabilitet, som man får i Norskehavet på grunn av lange bølger. Vi tror det fungerer bedre og blir mindre utsatt for utmattelseslaster enn truss-varianten, sier Hannus.
Aker Solutions’ plattform har fått navnet Belly Spar på grunn av magebeltet.
Den vil stikke ca. 170 meter under havoverflaten. Sylinderen under magebeltet har en noe mindre diameter.
Virvelstrøm
Strøm i vannet skaper virvelstrøm i bakkant av en stående sylinder. For å takle uheldige bevegelser, Vortex Induced Motion (VIM), har både Technip og Aker Solutions designet Spar med såkalte «strakes», plater som vrir seg rundt sylinderen, slik man også bruker på høye piper på land.
Begge har testet sine design i modelltanker. Aker Solutions har testet i havbassenget til Marintek i Trondheim.
– Bassengtestene viste at vi fikk enda mindre bevegelser enn vi hadde i våre simuleringer. Både VIM-effekt og svingninger på grunn av vertikalbevegelse, Mathieu-instabilitet, ble godt håndtert med vår Belly Spar, sier Hannus.
Les også:
Han er Akers ryddegutt i Brasil