Fagforeningen ba tirsdag selskapets flygere om å nekte å fly flymodellene A330 og A340 før de såkalte pitotrørene er skiftet ut.
Sviktet
Årsaken til ulykken kan ha vært at fartsmålerne sviktet i det dårlige været, noe som kan ha bidratt til at flyet holdt feil hastighet i forhold til uværet det var inne i.
– Si nei til enhver flyging på A330/A340 som ikke har modifisert minst to pitotrør, skrev fagforeningen på sin hjemmeside tirsdag.
A330 har i alt tre pitotrør, som stikker ut av flyet for å måle hastigheten.
Det har vært spekulert på om pitotrørene på ulykkesflyet ble rammet av ising slik at de sluttet å virke.
Visste om problemene
Det franske nyhetsbyrået AFP hevder sågar å ha fått fatt i et notat som beviser at Air France allerede i november var klar over problemene med hastighetsmålerne.
I notatet advarer Air France pilotene om et betydelig antall episoder som følge av feil på hastighetsmålerne på Airbus-fly, og som følge av dette ble det igangsatt et program for utskiftning rundt fem ulykker før ulykken, melder Air Transport Intelligence.
En anbefaling fra Airbus i november 2007 førte til at Air France planla å bytte ut pitotrørene på sin flåte av Airbus 320-fly, men ikke på langdistanseflyene, ettersom man ikke hadde opplevd problemer med disse.
Rakk ikke
Etter at en rekke problemer i fjor, bestemte man seg altså 27. april for å bytte ut rørene også på A330- og A340-flyene.
Det ble konstatert at de oppdaterte A320-pitotrørene ikke ville fungere tilfredstillende på cruisehastighetene som benyttes på langdistanseflygningene, og at alle dermed burde skiftes.
Air Frances flygning AF447, som var et A330-fly, krasjet i Atlanterhavet på vei til Paris fra Rio de Janeiro natt til 1. juni.