Nar man tar opp stereolyd i et studio, så er den klassiske metoden å plassere 2 mikrofoner i et såkalt L kryss der mikrofonene er plassert i en avstand som tilsvarer øreavstand.
Men det forutsetter at lytteren bruker hodetelefoner.
Bare hodetelefoner gir hvert øre den riktige lyden uten at lyden fra den ene kanalen forstyrrer den andre. Crosstalk, eller krysstale, kalles dette problemet.
TEST: Et kraftverk av en hjemmekinoforsterker
Ergret seg
Oppfinneren Carl Henrik Janson har vært opptatt av lyd hele livet. Selv om han anskaffet et anlegg til en halv million kroner ergret han seg over at lydopplevelsen ble bedre i billige hodetelefoner.
– Jeg ville ha vokalisten inn i stua der vedkommende sto på scenen. Men det var ikke mulig. Problemet er at når vi hører lyd gjennom høyttalere, så hører vi hver av kanalene nesten like godt i begge ørene. Slik krysstale ødelegger for de beste anlegg. Men det er ikke lett å gjøre noe med det. Lyd er komplekst. Den trenger inn over alt og varierer fra rom til rom med resonanser og reflekser. Det er vanskelig å skape god lyd i et stuemiljø, sier Janson.
Løsningen
Dette problemet, som har vært med siden stereoens barndom, ville han gjøre noe med. Og det har han gjort.
– Løsningen ligger i å kompensere for den akustiske krysstalen før den kommer til høyttaleren. Det vi gjør er å lage en form for digital krysstale om vi legger oppå lydsignalet og som motvirker den akustiske krysstalen. Resultatet er at lyden i høyttalerne blir slik produsenten ville den skulle være.
– Det høres veldig bra ut i høyttalere, men lyder ikke bra i hodetelefoner, derfor kan effekten skrus av og på. Ikke bare sprer SoundPimp ut lydbildet og fordeler vokalen og instrumentene der de skal være. Programmet gjør også at detaljene i musikken kommer til sin rett og du hører ting som tradisjonell lydbehandling rett og slett maskerer ut, sier Janson.
TEST: Hjemmekino med åtte sylindre
Perfekt for lydstrømming
Siden programvaren trenger en PC eller Mac for å fungere, er lydstrømming noe som passer Janson perfekt. Personlige datamaskiner er gode lydkilder enten man leverer lyden via enkle PC-høyttalere eller til store stereoanlegg.
Vi er blitt vant med å plassere høyttalerne langt fra hverandre for å få stereoeffekten. Det er ikke nødvendig med SoundPimp.
Faktisk skal de heller stå nær hverandre for å skape det beste lydbildet som uansett brer seg ut 120 til 150 grader i forhold til lytteren.
– Det man bør huske på er å vinkle høyttalerne mellom 15 og 40 grader mot hverandre.
Les også: De 11 heteste elektronikk-julegavene
Testing
Vi fikk en smakebit på Jansons påstand både gjennom et nettbrett med stereohøytalere, en bærbar PC og via et stort stereoanlegg.
Det virket imponerende godt. I forhold til høyttalerlyden vi er vant med kunne vi høre mye bedre hvordan instrumenter og vokalist fordelte seg foran oss. Vi kunne tydelig høre instrumentene langt ut på siden fra en så primitiv lydkilde som et nettbrett.
Hjemme på kontoret lastet vi ned programvaren og installerte på PC-en som er koblet opp med et ganske bra 4-Z-Cinema 2.1 lydsystem fra Logitech. I hvert fall trodde vi det var bra før. For du verden hvor mye bedre det lyder med SoundPimp.
Det er mulig å kontrollere både lydstyrken og effekten av lydbehandlingen gjennom kontrollpanelet til SoundPimp.
Trukket helt ut til maksimum høres det ille ut og helt i bunnen er virkningen liten. Men i midten er sweetspot. Du verden hvor stor effekten er. Lydbildet blir mye klarere og bredere. Lyd du var usikker på hvor kom fra før kan du omtrent peke på. Når vi klikker oss tilbake til originallyden er det omtrent som å kjøre over den med et strykejern. Bredden og dybden forsvinner.
SoundPimp er kommet for å bli på denne PC-en.
Mye feil
I følge Janson er opptil halvparten av lydenergien fra høyttalerne feilinformasjon, selv om hjernen vår etter beste evne prøver å rette den opp og gjenskape lydbildet.
Prøv selv: HD SoundLab, som utvikler SoundPimp, har lagt ut en demonstrasjon på nettet på hvordan effekten er. Den finner du her.
Les også:
TEST: Gode høyttalere for lite penger