Finansminister Sigbjørn Johnsen bruker sitt første statsbudsjett til å justere engangsavgiften for bil ytterligere.
– Vi følger opp tidligere endringer i engangsavgiften som har bidratt til betydelig lavere CO 2-utslipp fra nye personbiler, sier Johnsen i en pressemelding.
I dag er knekkpunktet for CO 2-komponenten i engangsavgiften 120 gram CO2. Under 120 gram gir fradrag i engangsavgiften, mens det for biler med utslipp over 120 gram betales en stigende sats per gram CO2-utslipp.
Det slår ekstra hardt ut på de aller minst klimavennlige bilene.
Lavere innslag
Nå reduseres alle innslagspunktene i CO 2-komponenten med 5 gram/km.
Det innebærer blant annet at det vil bli gitt fradrag i avgiften kun for biler med utslipp under 120 gram CO 2/km.
I tillegg innføres et nytt knekkpunkt på 50 gram CO 2 per kilometer.
Uendrede totale avgifter
Tidligere var fradragssatsen 609 kroner per gram CO 2 under 120, mens det nå blir 620 kroner ned til 50 gram, og deretter 738 kroner per gram.
– Endringene i CO 2-komponenten innebærer en større kronemessig avgiftsøkning for biler med høye utslipp enn for biler med lave utslipp. For å holde statens inntekter fra avgiften uendret foreslås det å fjerne satsen på det laveste trinnet i effektkomponenten, mens satsen på det nest laveste trinnet reduseres med om lag 5 prosent reelt. Samlet sett vil biler med lave utslipp komme godt ut av endringene, mens biler med høye utslipp vil få en avgiftsøkning. Endringen i avgift for hver enkelt bilmodell er imidlertid relativt beskjedne, skriver Finansdepartementet i en pressemelding.
Miljøorganisasjonen ZERO tar på seg æren for endringen.
– Vi foreslo å innføre et nytt knekkpunkt på 60 gram CO 2 per kilometer, med 1500 kroner i rabatt for hvert gram under det. Finansdepartementet har altså valgt å legge seg på 50 gram, med rundt 700 kroner i rabatt for hvert gram, sier Gøril L. Andreassen i ZERO til Teknisk Ukeblad.
Konkurransedyktig
Særlig var det de såkalte plugin-hybridene ZERO hadde i tankene da de foreslo å endre CO2-komponenten.
– Plugin-hybridene er jo ikke til salgs enda, men dette viser vilje til å gjøre plugin-hybrider og ladbare biler konkurransedyktige. Vi synes det er positivt å bli hørt – for å løse klimaproblemet må vi bytte ut fossilt drivstoff med el, hydrogen og biodrivstoff. Denne endringen er et skritt i riktig retning, sier Andreassen.
Snuoperasjon
Hun er også svært fornøyd med at regjeringen tilsynelatende har valgt å snu i biodieselsaken det ble så mye debatt rundt i fjor.
– Det er veldig positivt at regjeringen hører på gode argumenter, og vi ser dette som starten på en snuoperasjon for å gjøre fornybart drivstoff konkurransedyktig. For oss er det ikke noe prinsipp at biodiesel ikke skal betale avgift, men forskjellen på fossilt og fornybart drivstoff må være stor nok til at fornybart drivstoff blir konkurransedyktig. Derfor har vi foreslått en ytterligere vridning av engangsavgiften, hvor CO 2 har større effekt. Jeg vet at dette har vært til diskusjon i regjeringen, og ser det som et tegn på større satsing på klimavennlig drivstoff, sier Andreassen til Teknisk Ukeblad.