Skuespilleren, forretningsmannen og miljøforkjemperen Kevin Costner framstilles som en redningsmann etter oljesølet til BP i Mexicogolfen. Den kan han dele med norske Frank Mohn Flatøy.
Costners selskap Ocean Therapy Solutions har utviklet og patentert en sentrifugeseparator. Etter at oljeholdig vann er sugd opp fra havoverflaten, blir oljen separert fra vannet og pumpet over i tanker. Vannet skal være så rent at det kan slippes rett ut i havet.
Bergens-teknologi
Costners suksess er avhengig av at skimmeren får fatt i så mye olje som mulig. Frank Mohn Flatøy AS ved Bergen har utviklet oljeskimmere siden begynnelsen av 80-tallet. Skimmeren som Ocean Therapy Solutions benytter, Trans Rec 150, ble lansert i 2003-2004. Den er utviklet med støtte fra Norsk Oljevernforening For Operatørselskap (NOFO).
– Vi kan takke NOFO for at vi har fått utviklet en svært effektiv oljeskimmer, sier Erik Gloppen, leder for oljevernutstyr i Frank Mohn Flatøy AS.
Rederisamarbeid
Oljeskimmeren har blitt satt på reelle utfordringer i Mexicogolfen. Frank Mohn har levert åtte av de største skimmerne, Trans Rec 150, til rederiet Edison Chouest Offshore, som Kevin Costners selskap samarbeider med.
I prinsippet kan et oljevernfartøy bruke en skimmer og pumpe blandingen av olje og vann over i tanker uten å behandle det mer. Olje- og vannblandingen kan deretter kjøres til anlegg på land for statisk separasjon. Ettersom olje er lettere enn vann, flyter oljen opp. Vann kan derfor tappes ut i bunnen.
Separerer til sjøs
Costners selskap jobber med å separere alt på skip for å slippe å frakte oljeslam og vann til land. I sentrifugen blir det tunge vannet slynget ut mot siden og kan tappes ut, mens den lette oljen samles i midten og kan tappes av. OTS-sentrifugen skal tåle alle typer olje med ulik viskositet og heller ikke bli ødelagt av urenheter.
Edison Chouest og Ocean Therapy Solutions (OTS) fikk i sommer installert fire sentrifugalseparatorer om bord på supplyskipet Ella G, koblet til en Framo-skimmer. Amerikanske myndigheter, lokale ordførere, fiskere og BP roste systemet opp i skyene for å være det mest effektive i kampen mot oljesøl.
Justerbar
Frank Mohns Trans Rec 150 har kapasitet til å suge opp 400 kubikkmeter oljeholdig vann i timen. OTS har koblet fire senstrifugalseparatorer i serie for å kunne svelge unna for T-Rex. Gloppen sier at deres skimmer kan reguleres trinnvis og tilpasse sugeevne etter kapasitet i systemet til OTS.
Kevin Costner ble opptatt av miljøvern og opprydding av oljesøl etter Exxon Valdez-ulykken i Alaska i 1989. For 17 år siden kom han over rettighetene til en separator i energidepartement i USA, kjøpte dem opp og brukte av sine mange skuespillermillioner til å lønne ingeniører for å utvikle systemet.
Uinteressert
Under en senatshøring 17. juni i år fortalte han at ingen oljeselskaper eller myndigheter var interessert i å kjøpe OTS-utstyret for å ha i beredskap. Ikke før Deepwater Horizon eksploderte og BP satt med et forferdelig oljesøl i Mexicogolfen. Da eksploderte interessen. BP kjøpte alle separatorene som var produsert og tilgjengelig, det vil si et 40-talls.
Edison Chouest trålet oljevernlagre verden rundt for å få tak i Framos skimmere.
Les også: Kevin Costner til ONS
Mer om ONS: Se våre temasider
Unødvendig separasjon
Oppfinner Jan Sverre Christensen ser på Kevin Costners oljesperator på skip som overflødig.
I Norge vil oljen iblandet en del vann tas opp med skimmer og pumpes over i tanker uten å separeres først.
– Olje og vann separeres helt naturlig når det blir stående stille i tanker, sier Jan Sverre Christensen. Han har jobbet med skimmere, pumper og oljevern i over 30 år. Han utviklet blant annet Euroskimmer som i 1989 ble brukt på utlsippet fra Exxon Valdez.
Han sier at det som regel kommer både døde fugler, fisker, tang og tare sammen med oljen og vannet. Selv om kuttemekanismer og siler fjerner en del av det, vil forurensninger føres med inn i sentrifugalpumpene og etter hvert redusere effektiviteten og til slutt stanse dem.
– I Norge føres vannholdig olje på land for videre behandling. Etter kort tid vil vann og olje separeres av tyngdekraften. Oljen flyter opp, mens vann og annet synker, sier Christensen.
Ifølge Framo vil de klare å suge opp mellom 90 og 95 prosent olje, det vil si at vanninnholdet er svært lavt. Det blir dermed ikke veldig store mengder "overflødig" væske som må fraktes til land.