Med opp til 24 streamere (lyttekabler) på 12 kilometers lengde og flere hundre tusen sensorer, kan seismikkskipet få svært detaljert informasjon om geologien i et 12 km² stort område, eller tilsvarende 1500 fotballbaner.
Strykejernsformen gir skipet stabilitet og den bredeste akterstevnen på noe skip, målt i vannlinjen. Om bord er det dermed god plass til utstyret og et svært stort arbeidsområde for mannskapet.
Titan-klassen er 70 meter bred og 100 meter lang. Første skip ble levert fra japanske Mitsubishi Heavy Industry i april 2013.
Skip nummer to, Ramform Atlas, ble overlevert i Nagasaki i januar i år.
Seilasen til Norge tok en måned, og fartøyet har siden vært i arbeid i norske farvann. De to neste i klassen leveres i august 2015 og januar 2016.
Satt 20-årsstandard
Målet for PGS har vært å bygge de mest mulig effektive og sikre skip for seismikk.
«Ramform Titan-klassen setter en ny standard for seismiske operasjoner for de neste 20 år», sa konsernsjef Jon Erik Reinertsen da første skip ble overtatt.
Ramform Titan-klassen skal tåle tøffe værforhold uten å måtte avbryte oppdrag, og de har doble sett av kritiske komponenter for å kunne fortsette oppdraget.
Det første fartøyet fikk bevist det under et oppdrag ved Falklandsøyene. Et overraskende uvær ble ridd av uten å forstyrre seismikkinnhentingen.
Les også: Denne tanken har æren for noen av verdens beste skip
Seks måneder
For å taue mange og lange streamere er skipet utstyrt med stor motorkraft.
Drivstoffkapasiteten og energibruken tillater operasjoner i seks måneder uten å måtte gå til havn for å bunkre. Skipet er fylt opp med 6000 tonn drivstoff og utstyr.
Alle systemer er optimalisert for å kunne være ute så lenge som mulig. Perioden mellom service og dokking skal være økt med 50 prosent.
For at det store mannskapet skal trives, gir innredning og interiør mer assosiasjoner til cruiseskip enn et offshorefartøy.
Wärtsilä har levert motorer og framdriftssystem. De sendte en fotograf og journalist om bord da Ramform Atlas besøkte Bergen på forsommeren.
De rapporterer om at skipet bærer preg av japansk tilblivelse.
Veggene i ganger og tilkomstarealer viser fotografier av japanske havner, mens kinoen har japansk kunst på veggene. På kaptein Roger Skogviks lugar hang det bilde av Fuji-fjellet i solnedgang.
– På lugarene skal man slappe av. Det er godt med plass og det er veldig stille, sier kapteinen til Wärtsilä-bladet Twentyfour7.com.
Les også: Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn
Cruise-inspirasjon
Normalt er det 80 personer om bord, de fleste bor i enkelsengslugar med 46 tommers flatskjerm og telefon de kan ringe hjem med.
Foruten det maritime mannskapet, er det geologer, teknikere og en hel rekke fagfolk om bord for å dekke alle behov når skipet skal være ute i sjøen i lange perioder.
Det er mannskapsskifte etter 35 døgn, normalt med helikopter, men det kan også skje med mindre båter.
Rekreasjonsmulighetene består både av kino, spillerom med instrumenter, gamingrom, fitnessrom, sauna, idrettshall for basket, håndball og fotball samt svømmebasseng.
Ikke rart tankene leder til cruiseskip. PGS hyrte inn Yran & Storbraaten, som har vært med og tegnet interiør for mange cruiserederier.
Direktør for spesialprosjekter i PGS, Einar Nielsen, sier at skipenes spesielle form og stabilitet, betyr at det er mye plass ledig som kunne tilrettelegges for dem som arbeider og bor om bord.
– Tidligere var det en tendens til at folk jobbet, spiste sammen og så gikk hver til sitt og ble sittende på lugarene. Med alle disse tilbudene om bord, er det mer sosialt. Det er veldig populært, sier han til magasinet.
Nytt DNV GL-konsept: Dette skipet er utslippsfritt og har ingen mennesker ombord
Reservekapasiteter
Titan-klassen er utstyrt med seks Wärtsilä generatorsett, hver på 3804 kW og Wärtsilä drivlinje. Det skal gi skipet kraft nok til å taue alle streamerne uten problem.
– Motorene er det viktigste om bord, ikke minst for et slikt high-tec fartøy som dette. Vi tauer masse kostbart utstyr og må kunne stole på at vi ikke må avbryte på grunn av svikt i en komponent. Overskuddskraft og ekstrautstyr nok, redundancy, er påkrevet, sier maskinsjef Per Christian Upsahl til Twentyfour7.
Selv om en av de tre propellene, hver på 6000 kW, skulle svikte, kan skipet fortsette.
– Det koster litt ekstra med tre drivaksler, men det er mer kostbart å måtte avbryte på grunn av feil, sier Upsahl.
Skipet har en transitthastighet på 16 knop. Det er kun da alle seks motorer og tre propeller er i bruk. Til normal seismikkinnhenting, vil fire motorer og av og til tre genererer nok kraft.
Les også:
Malingen markedsføres som frelseren for skipseiere. Norske rederier er uenige
Hydraulisk kjøl. 500 kvadratmeter spinnaker. Maksfart 40 knop