MOTOR

Danske isbrytere brukes ikke

Thorbjørn, dansk isbryter. Thorbjørn ble ferdigstilt ved Svendborg Værft i 1981 og er både sjøoppmålingsskip og isbryter. To hovedmotorer driver to propeller. Den holder 16 knop og kan takle 1,5 meter tykk is. Thorbjørn er 67 meter lang og 15 meter bred. Besetningen er på 24 personer.
Thorbjørn, dansk isbryter. Thorbjørn ble ferdigstilt ved Svendborg Værft i 1981 og er både sjøoppmålingsskip og isbryter. To hovedmotorer driver to propeller. Den holder 16 knop og kan takle 1,5 meter tykk is. Thorbjørn er 67 meter lang og 15 meter bred. Besetningen er på 24 personer. Bilde: Søværnet
Kjetil Malkenes Hovland
3. feb. 2010 - 13:29

I to måneder har det ligget tykk is i danske farvann.

Men havnene holdes ikke isfrie av statens isbrytere Isbjørn, Danbjørn og Thorbjørn.

isbryteren Thorbjørn ble ferdigstilt ved Svendborg Værft i 1981 og er både sjøoppmålingsskip og isbryter. To hovedmotorer driver to skruer. Den holder 16 knop og kan takle 1,5 meter tykk is. Thorbjørn er 67 meter lang og 15 meter bred. Besetningen er på 24 personer.
Men havnene holdes ikke isfrie av statens isbrytere Isbjørn, Danbjørn og Thorbjørn.Isbryteren Thorbjørn ligger fortsatt ved kai. Søværnet

De ligger stille ved flåtestasjonen Frederikshavn, klare til å rykke ut på kort varsel.

Trengs ikke

– Det er fordi det ikke er behov for dem. Så enkelt er det. Den isen som skal brytes nå, brytes av havnene selv med slepebåter eller andre båter som havnene enten selv har eller leier, sier formann i Danske Havne, Uffe Steiner Jensen, til Danmarks Radio.

Slik har det vært siden 1995-96. Det koster 20 millioner kroner i året å holde isbryterne i beredskap, men de har ligget i ro i 13 år. Nå vil havnene fjerne hele beredskapen.

– Vi har siden midten av 90-talet betalt 140-150 millioner som vi aldri har fått noe for. Disse pengene ligger i finansministerens kasse, og der ligger de sikkert godt. Vi er meget lei av den statlige isbryterordningen vi har i dag, som havnene betaler ganske mange penger for, sier Uffe Steiner Jensen.

Råd avgjør bruken

Et såkalt «Isbrydningsråd» bestemmer når isen skaper så store problemer for skipstrafikken at man trenger isbrytere.

Skipene holdes i beredskap fra 15. desember til 31. mars hvert år. Regningen for beredskapen går til danske havner.

Isbryteren Danbjørn. Danbjørn og Isbjørn ble bygget ved Odense Værft i 1965-1966. De har seks hovedmotorer med en generator som driver fire skrueelektromotorer, to framme og to bak. De gjør 14 knop og takler is på to meters tykkelse. Skipene er 77 meter lange og 17 meter brede. Besetningen er på 26 personer.
Skipene holdes i beredskap fra 15. desember til 31. mars hvert år. Regningen for beredskapen går til danske havner.Den danske isbryteren Danbjørn. Søværnet

Danmark, Norge, Finland og Sverige har en felles avtale om isbryting av nordiske farvann ved behov.

Heller ikke i år

Formannen i Danske Havne tror ikke at de tre isbryterne kommer ut på jobb i danske farvann i år heller.

– Etter vår oppfatning kommer ikke disse tre bjørnene ut av hiet. De blir liggende der. Egentlig burde de vært skrotet, for dette er altfor kostbart, sier Jensen.

– Det jo helt idiotisk å ha en stor statlig beredskap liggende i ro.

To klasser isbrytere

Danbjørn og Isbjørn ble bygget ved Odense Værft i 1965-1966. De har seks hovedmotorer med en generator som driver fire propellelektromotorer, to framme og to bak. De gjør 14 knop og takler is på to meters tykkelse. Skipene er 77 meter lange og 17 meter brede. Besetningen er på 26 personer.

Thorbjørn ble ferdigstilt ved Svendborg Værft i 1981 og er både sjøoppmålingsskip og isbryter. To hovedmotorer driver to propeller. Den holder 16 knop og kan takle 1,5 meter tykk is. Thorbjørn er 67 meter lang og 15 meter bred. Besetningen er på 24 personer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.