Ifølge en tidligere dansk Nets-ansatt har alle i kundeservice adgang til danske kunders kortopplysninger, og misbruk av disse opplysningene var vanlig.
Også et eksternt firma som tidligere leverte kundeservice-tjenester skal ha hatt denne tilgangen, ifølge kilder hos nettstedet version2.
Opplysningene kommer i kjølvannet av den danske Se og Hør-skandalen, hvor en ansatt i IBM skal ha forsynt redaksjonen med kortinformasjon om kongelige og kjendiser fra betalingsselskapet Nets.
Ufaglærte
Medarbeiderne kunne lett slå opp i databaser for Dankort og internasjonale kort og se hvor betalingskort ble brukt, og hvor mye det var betalt for, forteller kilden til version2, som skal ha vært ansatt i Nets i flere år.
– Så fort kortet ble brukt i en terminal, kan du se hvor folk er, og hvor mye de har brukt i hvilke butikker, også i utlandet og ved kontantuttak. Vi kunne også se hva forretninger omsatte for,
Adgangen skal særlig ha blitt misbrukt av unge, ufaglærte ansatte i kundeservice-avdelingen, ifølge ilden.
Les også: Ny app skal erstatte bankkort
Sjekket ekskjærester
– Det var normalt å kikke på hva ekskjærester eller kjente personer brukte sine kort til. Eller om å se om kjæresten som hadde sluttet å røyke , likevel hadde vært i kiosken og kjøpt sigaretter. Hvis venner var i byen, kunne man se hvor de var.
Nets Danmark kommenterte til nettstedet at alle ansatte skriver under at de kun skal bruke data som er nødvendige for å løse sine oppgaver.
I en pressemelding har Nets Danmark senere bekreftet lekasjene knyttet til Se og Hør-saken spesielt, og opplyser at de har forsterket kontrollmekanismene.
Les også: Nets måtte bli kvitt bankene som eiere for å kunne satse på teknologi
Andre systemer i Norge
Kommunikasjonssjef Stein-Arne Tjore i Nets Norway forteller at man bruker andre systemer i Norge, og mener at nordmenn er godt sikret vedrørende tilgang til konfidensiell informasjon.
– Man kan aldri gardere seg 100 prosent mot utro tjenere, men vi har gode sikkerhetsmekanismer som gjør at vi hadde avdekket et eventuelt misbruk.
Tjore sier at han ikke kan gå inn på hva disse mekanismene består, av sikkerhetshensyn. Kun en begrenset antall personer skal kjenne til disse.
Tjore sier at kundeservicemedarbeidere må ha tilgang på informasjon i sitt arbeid for å kunne hjelpe kunder, men denne tilgangen er begrenset.
– Alle ansatte i Nets signerer en taushetserklæring, og avdekket misbruk får konsekvenser.
Les også:
Dette er Googles krav til mobilprodusentene