I første omgang er det to elektriske busser av typen BYD K9 som skal settes inn i ordinær rutetrafikk i København neste år.
Samarbeidsavtalen er tegnet mellom den kinesiske produsenten BYD og Movia, Danmarks største trafikkselskap.
Om halvannet år
– Formålet er å teste om store elektriske busser kan erstatte noen av våre dieselbusser og dermed redusere forurensningen. Vi beregner at elbussene kan redusere CO2-utslippene med 55 prosent i tillegg til at partikkelutslippene forsvinner helt, skriver Movia i en pressemelding .
Selskapet har fra før ni små elbusser i trafikk i sentrum av København.
K9-bussen er ennå ikke EU-godkjent. Kontraktsjef Søren Englund i Movia sier til Ingeniøren at han regner med å kunne ta i bruk bussene i andre halvår 2012.
Tiden fram til da skal brukes på å ferdigutvikle bussen og få de økonomiske rammene på plass. Hva bussene koster er ikke offentliggjort.
Tusen testes i Kina
BYD produserer både batterier, biler og busser. De fleste bilene selskapet har sendt ut på markedet så langt, er konvensjonelle biler med forbrenningsmotor. Men selskapet har flere helelektriske biler og ladbare hybrider under utvikling.
En av de største enkeltaksjonærene er den kjente amerikanske finansmannen Warren Buffet som for et par år siden kjøpte seg inn i selskapet.
Les også: Kan håve inn på hybrider
BYD startet arbeidet med K9-prototypen i 2009. Og i hjemlandet skisseres et testprosjekt i en langt større skala enn det danske. I september i fjor ble det klart at Hunan-provinsen skal sette i drift tusen slike elbusser.
250 km rekkevidde
Det som er offentliggjort av teknisk informasjon så langt, er at batteriene skal holde til å kjøre 250 kilometer. Laventrébussen er 12 meter lang, veier 14,3 tonn og kan komme opp i en hastighet på nærmere 100 kilometer i timen.
På BYD Europas nettsider oppgis ladetiden ved hurtiglading, 100 kW, til tre timer og seks timer ved "ordinær" lading, 50 kW. Hvilket skulle tilsi at bussen er utstyrt med litiumionebatterier med energikapasitet rundt 300 kWh.
Det er to elmotorer plassert på bakakslingen. På bussene som er vist fram i Kina er taket dekket av solceller, uten at det dermed er sagt at de to danske bussene får samme konfigurasjon.
Bussene skal altså tas i bruk neste høst. Et halvt år tidligere starter et busstestprogram her i Norge, da fem brenselcellebusser settes i prøvedrift i Oslo/Akershus.
Les også: – En milepæl for hydrogen
Daimler, som for øvrig har et samarbeid med BYD på bilsida i Kina, er én av bussprodusentene som satser på brenselcellebusser, men som mener hybrider er et nødvendig mellomsteg.
Les også: Her er bussen som går på strøm