De norske signalanleggene for jernbane har nådd, eller er svært nære å nå, sin teknologiske levealder.
Gammelt utstyr
I 2019 har 150 norske signalanlegg passert 50 år.
– Problemet med dagens signalanlegg er at mange strekninger har gammelt utstyr. Det er tidvis vanskelig å skaffe reservedeler og enkelte reservedeler produseres ikke lenger. Det er kun leverandørsupport på to av ti anleggstyper nå. I tillegg til det er det et problem at den gamle reléteknologien ikke lenger læres i skolen her, forklarer prosjektsjef i Jernbaneverket, Eivind Skorstad.
Derfor har Jernbaneverket i sitt handlingsprogram for 2014 til 2023, lagt inn den første prøvestrekningen med standarden ERTMS (European Rail Traffic Management System), som Stortinget har besluttet at skal være framtidas signalsystem i Norge.
I november 2013 starter prøvedriften på Østfoldbanen.
Les også: Dette er Norges mest moderne tog

Dobbelt så lang tid
Men mens det norske jernbaneverket skriver at en total fornyelse av signalsystemet her i Norge vil ta oppimot 20 år, er det besluttet at hele anlegget skal skiftes ut i Danmark i løpet av ti år.


– Samlet sett forventes passasjerene å være knapt en million timer mindre forsinket per år med nytt signalanlegg, skriver Banedanmark på sine hjemmesider.
Punktligheten både regionalt og lokalt i Danmark forventes økt fra 84 til 94 prosent innen 2020.
Skorstad sier det norske klimaet er mye av årsaken til at utbyggingen vil ta lenger tid i Norge.
– Det er en del fysiske forskjeller som klima og fjelloverganger hvor det store deler av året ligger flere meter snø, forklarer han.
Og legger til at det i tillegg er snakk om en cirka dobbelt så lang strekning i Norge som i Danmark.
ERTMS: – Alternativet er å legge ned jernbanen
Store bevilgningsbehov
Total kostnad for fornyelse av signalsystemene er anslått til om lag 20 milliarder av Jernbaneverket.


I Nasjonal transportplan (NTP) er det foreslått avsatt om lag 1,3 milliarder kroner i perioden 2014–2017 og om lag 5 milliarder i perioden 2018–2023 til fornyelse og investeringer i signalanlegg.
– I de første fire årene skal det planlegges og prosjekteres, og krever derfor ikke like mye midler som når utbyggingen starter, sier Skorstad.
– Dere sier utskiftingen kan ta 15 år. Er det realistisk at dere får bevilget 13,4 milliarder på fem år, når dere kun får 6,6 de første ti årene?
– Bevilgningene er en politisk avgjørelse, svarer han.
Les også:
Investerer en milliard i teknologi som kan bli skrotet