Det er de australske myndighetene som har bestilt et nytt flaggskip for sin Antarktis-aktivitet.
Skipet blir 156 meter langt og får et deplasement på 23.400 tonn. Det skal ha et mannskap på 34 og plass til 116 personer.
Isbryting
Isbryteren skal i oktober 2019 erstatte «Aurora Australis», som ble bygget i 1989. Den nye isbryteren skal kunne gå i 1,65 meter is mot Aurora Australis’ isbryterkapasitet på 1,2 meter.
Hovedoppgaven er å bringe forsyninger og personell til Australias tre permanente forskningsstasjoner i Antarktis.
Moonpool
Skipet vil imidlertid også utstyres for å drive forskning med laboratorier, blant annet sonarer og ekkoloddutstyr for kartlegging av havbunnen.
Fartøyet får også brønnåpning (moonpool) for å kunne sette ROV-er og utstyr i sjøen uten å ta hensyn til is og vær.
Australia-styring
Myndighetene i Australia ga kontrakten til australske DMS Maritime, som er et datterselskap av britiske Serco. Selskapet vil også stå for drift av isbryteren på en langtidskontrakt med australske myndigheter.
Det er DMS som har gitt designkontrakt til Knud E. Hansen og byggekontrakt til Damen.
Det danske skipsdesignselskapet har lang erfaring med design for arktiske forhold. Selskapet har blant annet designet Hurtigrutens ekspedisjonsskip Fram.
Europa-bygg
Ifølge nettstedet gCaptein vil isbryteren bli bygget ved Damen Shipyards datterselskap Damen Schelde Naval Shipbuilding i Romania.
Australias statsminister Malcolm Turnbull har fått kritikk for å velge utenlandske selskaper til alt fra design og bygging til drift.
Isbryterprosjektet er oppgitt til 1 milliard australske dollar, eller ca. 6 milliarder kroner.