IT

Datafeil ga togbilletter på billigsalg

CGI brukte to uker på å finne årsaken.

Fasiten viser ekstremt lav feilprosent da CGI oppdaterte 520 kiosker i Reitangruppen, men den ene feilen både varte og rakk. Narvesen-ansatte løste det på denne måten.
Fasiten viser ekstremt lav feilprosent da CGI oppdaterte 520 kiosker i Reitangruppen, men den ene feilen både varte og rakk. Narvesen-ansatte løste det på denne måten. Bilde: Espen Zachariassen
8. mai 2014 - 13:13

It-selskapet CGI har gjennomført en omfattende oppgradering av kassasystemet hos Narvesen, 7-eleven- og Shell 7-eleven.

Prosjektet kalles Boot og omfattet automatisering og standardisering av kassasystemet ved 520 utsalg i Reitan-gruppen.

Målet er blant annet at senere endringer blir enklere å gjennomføre.

Derimot bød prosjektet på uventede utfordringer ved én kiosk, og det skulle ta tid å løse floken.

Prisfall

Ved jernbanestasjonen i Fredrikstad er det Narvesen som besørger billettsalget. I praksis handler det om at NSBs billettløsning er integrert i kioskens kassasystem.

Den 16. april oppdaget de ansatte en feil i systemet etter at CGI hadde foretatt oppdateringen:

Prisene på togbillettene var feil. De kom ut med for lav pris.

Første tiltak var å stoppe billettsalget over disk.

– Feilen ble oppdaget raskt, og butikken besluttet da umiddelbart å ikke utstede disse billettene, sier kommunikasjonssjef Guro Øistensen hos CGI Norge.

De reisende ble henvist til de selvbetjente billettautomatene på stasjonen. I tillegg opplevde konduktørene mer trykk på billettkjøp om bord.

Les også: Felles trafikkdata fra fly, tog, bil og skip skal gi mer effektiv transport

Tidkrevende

Det skulle gå 14 dager før selve årsaken til problemet ble avdekket og rettet opp.

– Arbeidet med oppdateringene gikk greit ved de andre 519 butikkene. Men i Fredrikstad viste det seg å være en versjonskonflikt mellom gammel og ny programvare. Det var foretatt en manuell tilpasning av den gamle versjonen, noe våre folk ikke var klar over konsekvensen av, forklarer Øistensen.

Feilsøkingen var tidkrevende, trolig noe avbrutt av påskedager, og først 1. mai var ting på plass.

Les også: Bransjen vil bygge digitale togsignaler raskere enn planlagt

Oppgjøret

Et spørsmål er:

Hvor stor smell gikk Narvesen og NSB på da de solgte togbillettene for billig?

Det er neppe duket for noe rettslig oppgjør:

– Et lite antall billetter ble solgt før feilen ble oppdaget, tilsvarende en total differanse på 48 kroner, opplyser CGIs kommunikasjonssjef.

Les også:

Norge får Nordens beste anlegg for hemmelige data

Apple saksøkte Samsung for milliarder. Fikk «småpenger»  

Klarer Facebook å endre måten vi bruker mobil på?  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.