Et nytt dataverktøy er under utprøving hos et knippe entreprenører i byggebransjen.
Det lyder navnet Checkd og skal bidra til mindre sløsing og feil og heller bedre utnyttelse av ressursene.
Mannen bak er dataingeniør med fartstid som leder av et byggefirma i Østfold.
– Her så jeg at det var vanskelig å holde oversikt over utstyr og spesielt ha god kommunikasjon med håndverkerne ute i felt, sier Tom-Erik von Krogh-Martinsen.
Bilder er nøkkelen
I Østfoldfirmaet rant pengene ut "i bunnen" før han klarte å redde foretaket.
Andre i familien har bygget det opp igjen, mens han selv satser på å utvikle løsninger som kan gi kontroll med tidsbruk, utstyr og kvalitet på arbeidet for hele næringen.
Utgangspunktet er en skybasert database basert på software as a service (SaaS), samt en serie apper på smarttelefonen til hver av håndverkerne.
De sjekker inn på byggeplassen ved å skanne en qr-kode. Da registreres tidspunkt og geografisk posisjon.
Arbeidsoppgaver tildeles med utdrag av plantegninger og konkrete fotografier av det aktuelle området - med en tydelig rød pil på den karmen eller himlingsplaten som må fikses.
Når jobben er gjort, kvitterer håndverkeren for at det er utført, en overordnet sjekker at det faktisk er gjort - og en fargekode hos prosjektleder angir at saken er ute av verden.
Les også: Sintef vil halvere tiden det tar å sette opp et bygg
Dårlig kommunikasjon
– For mye - altfor mye - handler jo om å utbedre ting som ikke ble gjort riktig første gang, påpeker gründeren.
Han har smertelig erfart det selv, men får også støtte fra forskning på området.
En rapport fra Chalmers påviser store utfordringer med å gjøre jobben riktig i utgangspunktet og avdekke feil i ettertid.
Mye handler om dårlig kommunikasjon. Se også denne rapporten.
– En telefon eller sms om jobben som skal gjøres kan være utydelig, og det blir gjort feil. Så får håndverkeren kjeft. Det fører til dårlig stemning og svekket engasjement, sier von Krogh-Martinsen.
Chalmers-rapporten viser at 54 prosent av feilene skyldes mangel på engasjement og entusiasme for jobben.
– Det bunner i hvordan du som leder legger til rette for tydelig kommunikasjon, mener Checkd-sjefen.
Les også: Ny «akselerator» skal gi mer innovasjon i byggenæringen
Ingen bedring
Her får han støtte fra tidligere forsker ved Sintef Byggforsk Thorbjørn Ingvaldsen.
I 1994 skrev han en rapport for Kommunaldepartementet som påviste store ekstrakostnader i næringen.
Utbedringskostnadene som følge av feil fra aktørene i byggeprosjekter utgjør 10 prosent av den årlige byggproduksjonen.
Det omfatter hele prosessen fra den første beslutningen hos byggherre, via planlegging, prosjektering og bygging, til garantitiden utløper.
– Halvparten av feilene skjer i prosjekterings og byggeperioden, mens en like stor andel er knyttet til garantiperioden. Nå nærmer det seg 20-årsjubileum for rapporten, og jeg har ikke sett dokumenterte undersøkelser som viser tegn til bedring, sier Ingvaldsen.
I dag er han kvalitetssjef på konsernnivå i AF Gruppen.
Les også: Ny isolasjonsplate er 30 prosent tynnere, gir samme isolasjon
Samme feil flere ganger
Et problem i blant annet byggenæringen er mangel på evnen til å lære av feilene og årsaken til dem.
– Har du problemer med bilen, kan du google frem svar på mye. I byggebransjen er det knapt med slike ressurser, sier von Krogh-Martinsen.
Hvis det avdekkes og rettes en feil på én byggeplass, kan det samme problemet oppstå på en annen byggeplass dagen eller uken etter.
– Her jobber vi med en sentral kunnskapsdatabase, slik at alle ledd i byggeprosess kan lære av feilene og redusere risikoen for å gjenta dem, sier gründeren.
Les også: Byggenæringen satser minst på forskning og utvikling
Slik fremstiller selskapet selv funksjonene:
Hvor er saga?
Checkd har også utviklet en modul som bidrar til å holde oversikt over hvor vektøy og annet utstyr befinner seg.
Foreløpig er det basert på qr-koder, som hver medarbeider må skanne for å kvittere ut for eksempel en bordsag.
– Da slipper du å bruke tid på å lete, for en skybasert database forteller hvem som har sagen.
Neste skritt er rfid-teknologi, der basestasjoner på byggeplassen og i kjøretøy fanger opp radiosignaler fra redskap og verktøy i nærheten.
Da kan den som har bestilt og leter etter utstyret se i sanntid på sin mobil-, nettbrett- eller pc-skjerm hvor ting befinner seg.
Les også: Ny robot etterisolerer kjellere i gamle bygg
UiO-designere
Utviklingen foregår i Norge og India.
Gründeren selv er arkitekten bak løsningene, mens grunnkodingen er satt bort.
Og et knippe sisteårsstudenter ved Universitetet i Oslo har hatt prosjektoppgaver i selskapet og brukt sommeren på å utforme brukergrensesnittet.
– Ideen er at it-verktøyene i felt bygges på håndverkernes premisser. De skal ikke bruke mer tid enn nødvendig på data. De skal bygge, sier von Krogh-Martinsen.
Mange timer å spare
Flere entreprenører tester ut løsningene. Under den pågående rehabiliteringen av Verkstedhallene på Aker Brygge har Vedal AS samarbeidet med Checkd siden i våres.
– På vernerunder, men spesielt på befaringer er det praktisk å kunne markere avvik med bilde rett i plantegningen, fylle ut et tilpasset skjema med kommentarer og sende rett til relevant entreprenør, sier anleggsleder Torstein Blumer.
Den tradisjonelle metoden er å markere utbedringsområder med blå tape ute i felt og notere med penn og papir.
Han beregner at hver befaring tar 20 minutter kortere tid fordi man slipper å gå tilbake til pc-en, punche inn notatene og sende oppdraget videre.
– Med verktøyet på telefonen i lomma er det potensial for å spare mange timer, sier Blumer til Teknisk Ukeblad.
– Hva har vært utfordringer underveis?
– På en befaring kan vi ta mellom 60 og 100 bilder. Det taklet ikke foto-appen i begynnelsen. Og skjemaet hadde begrensninger på tekstmengde. Men begge forholdene har Checkd fikset nå, sier anleggslederen.
Asia neste
I tillegg til det norske markedet ønsker Tom-Erik å prøve seg i Asia.
– Jeg tror det kan være lettere å stikke seg ut her, i forhold til den store mengde med konkurrerende løsninger som kan dukke opp i Silicon Valley, sier gründeren.
Han har inngått et samarbeid med Innovasjon Norge og skal få profesjonell bistand til markedsutvikling gjennom et tech incubator-program (TINC) i Singapore.
Les også:
Mannen som designet brannventilasjonen på skandaleflyplassen i Berlin var ikke egentlig ingeniør