Dataspillet "Dr. Kawashima's Brain Training" , som er laget for den håndholdte spillkonsollen Nintendo DS, er en mer effektiv matematikklærer enn mattelærere av kjøtt og blod.
Selvsikre
Det viser en undersøkelse fra organisasjonen "Learning and Teaching Scotland".
– Undersøkelsen viser lærere at de ikke behøver å være redde for å bruke teknologi i klasserommet. Lærerne er selv virkelige gode til å gjøre elevene selvsikre og suksessfulle. Men gode undervisningsressurser, som slike dataspill, kan brukes til å engasjere og inspirere barna, sier Derek Robertson, organisasjonens veileder for teknologi og læring, til Videnskab.dk.
Hvorfor fungerer så et slikt dataspill så godt?
Aktiviseres
Ja, det skyldes rett og slett at det er i stand til engasjere og aktivisere elevene i større grad enn det lærere flest gjør.
600 elever ble delt i to grupper.
I ni uker spilte elevene i den ene gruppa dataspillet i 20 minutter hver morgen.
Elevene i den andre gruppa fikk tradisjonell matematikkundervisning.
Foreslår karakterminstekrav i matte
Raske tilbakemeldinger
Matematikkunnskapene til de dataspillende elevene bedret seg mer enn mattekunnskapene til elevene som ikke spilte dataspillet, viser undersøkelsen.
– Spillet lykkes med å hele tida å utfordre og engasjere spilleren. Vanskelighetsgraden endrer seg hele tida etter spillerens nivå. Dermed får den som spiller raske tilbakemeldinger om hun forbedrer seg eller ikke. Det er noe yngre barn setter pris på. De liker å prøve igjen og igjen inntil de forbedrer seg, sier Simon Egenfeldt-Nielsen, som forsker på læring og dataspill ved IT-universitetet i København.
Danmarks Matematiklærerforening mener dataspill fungerer godt for enkelte barn, men ikke for alle.
Sivilingeniører ble bedre i matte