Norske elever leser bedre, men guttene lever i en annen verden, ifølge PISA-tallene som ble lagt fram tirsdag. Utdanningsforbundet mener at mye dataspilling er årsak til at guttene leser dårlig.
Les også:
Trenger drahjelp
– Kjønnsforskjellene vi ser er alvorlige og til ettertanke. Dette er ikke et særnorsk fenomen, men noe vi ser i alle PISA-land, sier Utdanningsforbundets leder Mimi Bjerkestrand til Aftenposten.
Skolen er avhengig av drahjelp fra foreldrene for å skape leselyst hos barna, mener hun.
– Hvis man skal bruke mer tid på lesing, må man bruke mindre tid på noe annet. Foreldre bør sørge for at barna bruker mindre tid foran skjermen og mer tid på bøker. I disse førjulstider er min oppfordring til foreldre og besteforeldre å kjøpe gode bøker til barna til jul, sier Bjerkestrand.
Også sosiale medier
I forkant av PISA-undersøkelsen har forbundet gjennomført en undersøkelse der rektorer blir bedt om å svare på hva de tror er årsak til at elever leser dårlig.
47 prosent svarer at elevene bruker for lite tid til bøker og lesing og for mye tid på sosiale medier, TV og spill. Lite engasjerte foreldre utgjør 44 prosent av svarene. (©NTB)
Les også: Elevene ble flinkere