Over 70 prosent av lederne mener at det mest vanlige eksemplet på uetisk oppførsel er når ansatte lyver for å skjule feil de har gjort - eller tar snarveier i arbeidsoppgavene.
Det er forskere ved Institute of Leadership and Management i England som har spurt 1600 ledere om hva de mener er uetisk oppførsel på en arbeidsplass.
– Våre respondenter forteller at slikt oppførsel blir ofte dekket over, noe som gjør det vanskelig for ledere å finne og løse, ifølge undersøkelsen.
Her er hele listen:
- Tar snarveier – 72 prosent
- Lyve for å skjule at man har gjort feil – 72 prosent
- Baksnakke kolleger – 68 prosent
- Ikke ta ansvar for det du skulle ha gjort – 67 prosent
- Slappe helt av når ingen ser på – 64 prosent
- Lyve for å skjule kollegers feil – 63 prosent
- Å ta kred for andres jobb – 57 prosent
- Ta en sykedag uten å egentlig være syk – 56 prosent
- Lyve om hva du kan og din erfaring – 54 prosent
- Stjele småting fra kontoret – 52 prosent
Les også: Ledere tror både kritikk og ros motiverer de ansatte. De ansatte: Nei
Tydelige verdier
Undersøkelsen viser at de ansatte og ledelsen er mye mer ærlige med hverandre i organisasjoner som preges av toleranse.
– Sørg for at dine ansatte vet at det er ikke verdens undergang hvis de gjør en feil. Hvis de sier ifra om feilen, vil man kunne løse det sammen før det blir til et større problem, konkluderer forskerne bak undersøkelsen.
Respondenter som jobbet i organisasjoner som har tydelig definerte verdier hadde 11 prosent mindre forekomst av uetisk oppførsel.
– Sørg for at dine ansatte vet akkurat hva som forventes av dem, er forskernes tydelige råd.
Les også: Slik blir du en elendig sjef
Produkt av miljøet
At ansattes adferd er påvirket av arbeidsmiljøet, er en av konklusjonene i undersøkelsen. Derfor bør man lete etter den virkelig årsaken til at ansatte oppfører seg uetisk.
– Kan det hende personen som ofte ringer og melder seg syk er overarbeidet? Kanskje personen kan jobbe et annet sted i selskapet eller kan ha hjemmekontor av og til?
– Kanskje gjør de mange feil og tar snarveier med arbeidsoppgaver fordi de rett og slett har for mye å gjøre? Kan man gjøre noe med det for å redusere eller fordele ansvaret blant andre?
Les også: Disse 7 tingene må du aldri gjøre på jobbintervjuet
Trives mer enn på Harvard
Coach Ann Elin Schüssel sier at ledere bør legge mer vekt på å skape et godt arbeidsmiljø. Det vil hjelpe til å unngå at flere oppfører seg uetisk på arbeidsplassen.
– Forskning viser at folk produserer klart mer når man trives. Nettbutikken Zappos er et godt eksempel. Det er flere søkere på nye jobber der enn på Harvard grunnet godt arbeidsmiljø, sier Schüssel.
Hun er også en av gründerne av MyPocket Academy, som skal hjelpe folk til å mestre arbeidshverdagen.
Schüssel forklarer at trivsel forutsetter at folk erfarer å bli satt pris på og involvert i arbeidet med skape et godt arbeidsmiljø.
– En leder som er åpen og nysgjerrig får mye lettere folk til å involvere seg. Dessverre finnes det for mange "halv-ledere" som hopper litt lett over menneskebiten. Nesten så de tror at folk er maskiner og ikke mennesker, sier Schüssel.
Les også: Derfor vil ikke ledere ansette folk over 50
Bli bedre leder
Schüssel foreslår tre grep for å bli en bedre leder.
- Sørg for møter med feiring av at man har oppnådd små milepæler.
- Anerkjenn folks innsats, ikke bare resultater.
- La folk få anledning til å ha nok pauser mellom intens fokusert jobbing og ha det hyggelig sammen.
Det siste sier hun er viktig fordi humor og løs stemning bidrar til at folk senker skuldrene, tåler hverandres ulikheter bedre, tør mer og blir mer innovative.
– Mer innovasjon og det å tenke mer på hvordan man kan jobbe smartere er svært viktig i endringstider som disse.
Les også: Her tillater de joggebukse på jobb
Kopierer fra ledere
Sverre Simen Hov i Lederne sier at de ikke har gjort lignende undersøkelser, men at de får en del tilbakemeldinger fra medlemmer.
– Et klart sett med etiske retningslinjer som setter noen grenser for hva som er etisk forsvarlig praksis blant medarbeidere bør være på plass. Trolig er det viktigste at slike retningslinjer utarbeides i samarbeid med de som omfattes, slik at eierskapet og kunnskapen er best mulig.
Han er enig i at dårlig ledelse kan være årsaken til at de ansatte oppfører seg uetisk.
– Ansatte kopierer nok svært gjerne det de selv opplever som uetisk ledelse fra sine ledere. God dialog og bevissthet rundt det at man som leder må gå foran som et forbilde er viktig.
Les også:
Sjekk hvilke yrkesfordommer folk har