OLJE OG GASS

De 6000 tonn tunge lastebøyene på Gullfaks skal hugges opp

3,3 milliarder fat olje har blitt lastet gjennom dem.

Gullfaks får nye lastebøyer, og skal hjelpe feltet med å produsere frem til 2040.
Gullfaks får nye lastebøyer, og skal hjelpe feltet med å produsere frem til 2040. Bilde: Ole Jørgen Bratland/Statoil
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
4. juni 2014 - 12:06

Statoil holder for øyeblikket på å skifte ut lastebøyene på Gullfaks-feltet. Når de nye bøyene kommer i drift, sikter man mot produksjon på feltet mot 2040.

– Nye lastebøyer er ett av flere prosjekter for å forberede levetid for Gullfaks mot 2040. Siden starten har det passert 2,55 milliarder fat olje fra Gullfaks-feltet gjennom de eksisterende lastebøyene, melder Statoil i dag.

I tillegg skal det ha kommet ytterligere 750 millioner fat olje fra feltene Vigdis, Visund, Visund Sør, Snorre, Tordis og Gimle, som er knyttet opp mot installasjonene på Gullfaks.

Designet for 30 år

De eksisterende lastebøyene, som nå altså skal skiftes ut, har lastet ut oljen fra Gullfaks siden 1986.

– Inntauingen av den første lastebøyen har startet, og ny bøye settes i drift denne måneden. Den andre lastebøyen fjernes i august og planlegges å være i drift i midten av september, skriver Statoil videre i meldingen.

Ifølge selskapets områdedirektør i utvikling og produksjon Norge, Øystein Arvid Håland, nærmer det seg slutten på levetiden for de eksisterende bøyene.

– Dette er et viktig prosjekt for å sikre økt verdiskaping fra Gullfaks-feltet. Gullfaks har behov for pålitelige lastesystemer for råoljeeksport for framtiden. De to eksisterende lastesystemene og lastesøyler som var installert i 1986 og 1987 nærmer seg forventet designlevetid på 30 år, sier Øystein Arvid Håland, områdedirektør i Utvikling og Produksjon Norge.

Les også: Statoils store «Korea-test» er sjøsatt

Skal hugges opp

Statoil hevder at idriftsettelse av de nye bøyene vil være viktig for å sikre både Gullfaks og tie-in-feltenes oljeeksport i de neste 30 årene.

– Nye lastebøyer vil redusere behovet for logistikk og helikoptertransport i forbindelse med vedlikehold, ifølge Statoil.

Lastesystemet er av samme type som er installert på Statfjord og er et enklere system enn nåværende system på Gullfaks.

De nye lastesystemene vil ha samme kapasitet for oljelasting som eksisterende systemer.

– De eksisterende lastebøyene, på om lag 6.000 tonn hver, slepes til Stord for opphugging hos Scanmet AS. Det planlegges med 98 prosent gjenbruk av materialene, ifølge selskapet.

Lastebøyene står på 136 meters dyp og er lokalisert om lag 2,4 km nordvest og 2,4 km sørøst for Gullfaks A-plattformen.

Bøyene eies av lisenshaverne til Gullfaks, hvor Statoil er operatør med en eierandel på 51 prosent, mens Petoro og OMV har de resterende andelene på henholdsvis 30 prosent og 19 prosent.

Les også: Det kan ta 15 rigger 40 år å plugge alle brønnene på sokkelen  

Kontrakter

Technip Norge AS har gjort engineering, forberedelser, fjerning av eksisterende lastebøyer, tauing og overlevering til leverandør for demontering og opphugging, samt installasjon av nye lastesystemer.

Kontrakt for avhending av lastebøyene fra Gullfaks er tildelt Scanmet AS.

De nye lastesystemene leveres av National Oilwell Varco i Arendal.

Det er ikke opplyst fra Statoil om hva kontraktsverdiene er for de forskjellige kontraktene.

Les også:

 Så høy oljepris må Goliat nå ha for å gå i null

– Finn en løsning uten folk i Nordsjøen. Da er problemet løst  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.