Om oljeselskapene kunne vite nøyaktig hva som skjedde nede i oljebrønnene, ville mye tid og penger være spart.
Årsaken er rett og slett fordi man da kan forhindre at produksjon stenges ned unødvendig, eller man kan ta tak i problemer før de springer ut i full blomst.
Det norske selskapet Vision IO har nå langt på vei fått på plass en kameraløsning som gjør det lettere å overvåke brønnene.
Linux-PC fra scratch
– Det begynte med algoritmer og software som kunne fjerne partikler i bildebehandling slik at man får et mye klarere bilde. Dette kunne brukes til å ta bilder i skittent vann, eller i en skitten brønn, sier administrerende direktør i Vision IO, Rolf Gregor Skaar.
Selskapet ble startet i 2009 av Øyvind Hovland og André Hognestad. Skaar startet som CEO tidligere i år.
Teknologien selskapet slo seg opp på ble en suksess, og de lagde en versjon av et kamera der teknologien var integrert. Dette ble brukt til å inspisere risere og blowout preventere (BOP).
– På ett tidspunkt sa oljeselskapene at det de helst ville ha, var noe de kunne kjøre ned i brønnen for å ta gode bilder. Dette førte til en videreutvikling, sier Skaar til Teknisk Ukeblad.
Dette førte til at man måtte lage mindre versjoner av kameraene, slik at de passet inn i diameteren på brønnene.
– De bygget da fra scratch en linux-basert PC. I første omgang ble dette bygget med et kamera på enden, slik at det kan ta bilder og prosessere bildene nedi brønnen. I tillegg sendes det opp livebilder mens kameraet ble kjørt, forklarer han.
Les også: Han ba kompisene i oljebransjen om en gründer-idé. Dette ble resultatet
– Som Google Street View
Vision IO har testet ut konseptet på norsk sokkel, og forteller at responsen fra selskapene har vært meget bra.
– De sier at de aldri har opplevd å få så klare og gode bilder. Det gjør at det åpner seg opp en ny verden for dem. Da kan de få gode kvalitetsbilder av hva som er situasjonen eller problemet i brønnen, slik at de kan få gjort det de må for å fikse det.
Teknologien gjør det mulig å lage en visuell logg av hele brønnen. Brukerne kan gå inn på loggen, der det blir tatt fem bilder i sekundet, for så å se på hvert enkelt bilde.
– Bildene er 360 graders-bilder, og det fungerer litt som Google Street View, der du kan gå inn og plassere deg på ønsket sted og zoome inn og ut som du vil. Det gir en mye større forståelse for hva som er i brønnen, sier Skaar.
Les også: Oljeselskapene kutter tusenvis: – Gode tider for dem som kommer med smarte løsninger
– Dette passer oss bra
Han sier at selskapet – som allerede har kontrakter i Norge – nå ser for seg å rulle ut konseptet på det globale markedet før året er omme. Han mener at Vision IO er en del av det som trengs for å effektivisere og spare bransjen for unødige utgifter.
– Vi mener at vi kan være en del av effektiviseringen og besparelsen. Om oljeselskapene får tatt gode bilder og på den måten klarer å identifisere problemene slik at de får gjort grep med en gang, så er det mye penger å spare.
Nettopp fordi løsningen representerer store besparelser, mener Vision IO at dagens marked – med lav oljepris og høye kostnader – er gunstig for dem.
– Det passer oss egentlig veldig bra. Når oljeprisen faller blir det naturlig for oljeselskapene å se på prosessene sine for å lete etter andre måter å gjøre ting mer effektivt på.
– Når det er 110 dollar fatet og full rulle, så er det full fokus på å få mest mulig produsert, for da tjener de penger uansett, sier Skaar.
Les også: De skulle lage noe så vilt og moderne ingen hadde turt før. Så møtte de på et problem
– En konservativ bransje
Han sier at de opplever at det er mye lettere å få innpass for å presentere nye teknologier for besparelser.
– Dette er oljeselskapene mer fokusert på nå. De trenger å gjøre ting annerledes. Det er faktisk veldig gode tider for oss nå, sier han.
Skaar forklarer:
– Vårt inntrykk er at det nok er en konservativ bransje. Men nå er de avhengige av å gjøre noe. Når vi da har en teknologi som gir dem store besparelser, så er det en fordel for dem. Ingenting er bedre enn at de får en skikkelig beskrivelse av brønnen, slik at de får gjort ting mest mulig effektivt.
– Om du tar utgangspunkt i en riggrate på en halv million dollar om dagen, så sier det seg selv at oljeselskapene fort sparer mye penger på å løse problemene så tidseffektivt som mulig.
Plattformsjefen fikk nok: Nå røkter den tidligere plattformsjefen bier