KARRIERE

– De dyktigste drar sin vei

Dilek Ayhan, daglig leder i Alarga, mener at Norge må bli bedre på å profilere seg i verden.
Dilek Ayhan, daglig leder i Alarga, mener at Norge må bli bedre på å profilere seg i verden. Bilde: Maria Amelie
Maria Amelie
22. sep. 2011 - 12:29

Ifølge Ayhan finnes det mange bedrifter i Norge som ikke klarer å se verdien av interkulturell bakgrunn og unge talenter.

– For at næringslivet skal lykkes i en internasjonal konkurranse er de avhengige av talenter med kultur- og språkkompetanse. Det er mange dyktige studenter som er født i Norge, men har familiebakgrunn fra et annet land. De er mobile, språkmektige og ønsker å arbeide internasjonalt.

Alle disse får tilbud fra inn- og utland.

– Spørsmålet er hvor og for hvem de velger å arbeide. Noen forsvinner til London, Singapore, Bejing, flere til Canada og USA. Det er næringslivets utfordring at talenter ikke blir i Norge eller kommer til Norge fordi de ikke synes norsk næringsliv er spennende nok, sier Ayhan.



Stipend til toppstudenter

Alarga er en interesseorganisasjon som bistår blant annet Statoil, Orkla, Yara, Statkraft, Hafslund, Cermaq, Statkraft med å identifisere, rekruttere, holde på og utvikle talenter med interkulturell kompetanse.

Blant Alargas konkrete tiltak er et masterprogram hvor studenter får dekket reiser og mentorordninger gjennom stipend.

De skriver masteroppgaver for bedrifter og får innblikk i norsk næringsliv. I år har man delt ut fire millioner kroner i støtte til 40 studenter.



Tenker ikke langsiktig

Ayhan påpeker at norske bedrifter ofte er redde for omfattende rekrutteringsprosesser fordi det er kostbart.

Hun sier også at de ansetter folk som ligner på en selv fordi det er enklere og mindre ressurskrevende. Dette gjør at bedriften blir veldig homogen.

– En annen årsak er at mange bedrifter mangler en langsiktig strategi for hva slags kompetanse som etter hvert vil bli nødvendig i bedriften. Norske bedrifter er avhengige av å rette seg mot et internasjonalt marked for å kunne overleve. Da trenger man ansatte som er i stand til å forstå flere kulturer enn vår egen. Å drive forretninger for eksempel i Kina krever en noe annen angrepsvinkel enn hva norske selskaper er vant med, og kulturforståelse er en av flere ting å ta hensyn til ved etablering, sier Ayhan.



For mange på utveksling i Australia

Ifølge henne kan problemet med rekruttering av studenter i Norge gå andre veien. Hun mener studenter i Norge ikke tenker nok på arbeidslivet etter utdanningen.

De ser ikke hvor gunstig det kan være å ta hele eller store deler av graden sin i utlandet eller lære seg flere språk for å kunne kommunisere med resten av verden.

– Det er 18 norske mastergradsstudenter i Kina, mens det i Australia er 3000 norske studenter hvert år. Det er urovekkende, sett i lys av veksten i handelssamarbeidet mellom Norge og Kina. Det samme ser vi i andre vekstøkonomier som Brasil og Russland.

Les også: Unikt studium gir norsk-russisk mastergrad

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.