Ifølge britiske medier har inspeksjoner om bord vist at de fleste bilene tilsynelatende har klart seg uskadet fra grunnstøtingen og slagsiden.
Se video av bilene nede i saken.
Skipsskader
Lossingen av biler og maskiner vil pågå ut i neste uke.
Inspektører fra den britiske havarikommisjonen Marine Accident Investigation Branch (MAIB) og kystvakta, Maritime & Coastguard Agency (MCA), rapporterer om kun mindre skader på skipet.
Skipet fikk like etter avgang fra Southampton 3. januar slagside som mannskapet ikke klarte å rett opp.
For å unngå totalforlis, ble skipet kjørt på en grunne i innseilingen til Southampton. Skipet hadde på det meste en slagside på 52 grader.
Noen biler har synlige skader og representanter fra rederiet forteller at noen biler som var lastet på nederste dekk på en siden som ble liggende under vann, har fått vannskader.
Det skal imidlertid dreie seg om et fåtall.
Les også: Maersk setter ny container-rekord
Vann på dekk
Skipet skal ifølge bergingsselskapet Svitzer hatt 3.000 tonn vann på bildekk som måtte pumpes ut i forbindelse med oppretting av slagsiden.
Höegh Autoliners, som driver skipet, viser til de som eier lasten og il ikke gi noen ytterligere opplysninger om tilstanden til bilene.
Det er tidligere opplyst at Höegh Osaka var lastet med 1.400 Jaguarer og Land Rovere, 65 Mini og 104 anleggsmaskiner fra JCB.
Rundtur
Skipet var på vei fra Southampton til Tyskland før turen skulle gå til Midt-Østen. Skipet er klasset av Lloyd's Register og seiler med Singapore-flagg.
Skipet ble bygget i 2000 og har kapasitet til å ta rullende last tilsvarende 5400 biler.
Ifølge bransjekilder er normal levetid på et bilskip rundt 30 år.
Les også:
Det kapteinen har i hånda kan bli det viktigste sikkerhetsverktøyet for en skipper