IT

De fleste møtes på gamlemåten

SENTRALT: Videokonferanser brukes mest av de som holder til i de mer sentrale delene av Norge.
SENTRALT: Videokonferanser brukes mest av de som holder til i de mer sentrale delene av Norge. Bilde: Cisco
Espen Zachariassen
22. des. 2011 - 10:39

Samhandlingsløsninger, og spesielt videokonferanse, har blitt pushet flittig av både politiske myndigheter og av leverandørene selv de siste årene.



Frukter

Nå forligger en undersøkelse som antyder i hvilken grad dette arbeidet har båret frukter:

Snaut 4 av 10 toppledere og mellomledere i offentlig og privat sektor benytter videomøter, viser en undersøkelse i regi av InFact for leverandøren Fotophono. 600 ledere deltok.



Ukjent

Det er med andre ord mye å ta av for bransjen:

64 prosent oppgir ikke å ha brukt slike løsninger i sitt arbeid.

En tradisjonell oppfatning er at offentlig sektor henger etter den private, men her er det bare små forskjeller.

Så du denne? Lanserer Gule sider for videokonferanse



Flest menn

De hyppigste brukerne av videokonferanseløsninger finnes i aldersgruppen mellom 40 og 59 år.

Her oppgir 40 prosent at de har brukt denne typen utstyr i jobben.

Menn er mer flittige til å benytte moderne løsninger enn kvinner, med 43 mot 28 prosent.



Ikke miljømotiv

Videomøter har blitt politisk korrekt fordi det reduserer reisevirksomhet og dermed utslipp av klimagasser.

De norske lederne ser imidlertid ikke på den effekten når de investerer i utstyr. Her er det pengene som teller.



Pengene som teller

– Når man spør respondentene hvorfor de valgte å installere løsninger for videokonferanse, er det helt klart at det å spare reisekostnader er det viktigste for de aller fleste, skriver Fotophono i en pressemelding.

60 prosent av de spurte oppgir at dette var hovedårsaken til investeringen.

Spesielt later dette til å være viktig i Nord-Norge, der 75 prosent svarte at reisebesparelser i kroner og øre var hovedmotivasjonen.

Her er andre som droppet reisen: Demonstrerer via videokonferanse



Penger å spare

Og det er penger å spare:

20 prosent av deltakerne oppgir at deres virksomhet sparer mer enn 30 000 kroner måneden på bruk av videokonferanse.

10 prosent anslår å spare opp til 20 000 kroner.

Anslagene er sett i forhold til kostnader som ellers ville påløpt til reise og opphold.



Minst i nord

Oslo-ledere er de som mener at videokonferanse gir størst innsparinger. 29 prosent oppgir at de sparer mer enn 30 000 kroner. Legger man til Østlandet for øvrig, er tallet 48 prosent.

Derimot er det bare fem prosent av lederne i Nord-Norge som oppgir såpass store besparelser.



Bedre tid

Spart arbeidstid spiller også en rolle for å satse på videomøter.

13 prosent av respondentene oppgir at de sparer mer enn 30 arbeidstimer hver måned, mens 17 prosent sier de sparer mellom 10 og 20 timer.

Sørlendingene er de som mener de sparer mest, med mer enn 30 timer hver måned.



Møter kolleger

De fleste (57 prosent) sier de bruker videokonferanse mest i møter med kolleger.

Dette kan være spesielt aktuelt for virksomheter som har flere kontorer og avdelinger spredt ut over ulike geografiske lokasjoner.

26 prosent oppgir at de bruker videokonferanse mest i møter med kunder og samarbeidspartnere, altså eksterne parter.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.