I Norge kappes de politiske motstanderne om å beskrive økonomisk dommedag når den norske utgaven av De Grønne klatrer over sperregrensen og predikerer nedbygging av oljeindustrien.
I den tyske delstaten Baden-Württemberg lever imidlertid bilfabrikker og annen høyteknologisk industri fortsatt godt, til tross for at De Grønne nå har sittet med makten siden 2011. Delstaten har den tredje beste økonomien i Tyskland, bare Bayern og Nordrhein-Westfalen er rikere.
Globale industribedrifter som Audi, Bosch og Daimler har alle viktige produksjonsenheter her.
– Hjemmet til disse globale industriselskapene blir ledet av en grønn ministerpresident. Dette viser at vi er i stand til å nå grønne mål med det mange ser på som «usannsynlige» samarbeidspartnere. Ved første øyekast vil du ikke tro at det kunne gå, men det gjør det, sier Reinhard Bütikofer, mangeårig leder av De Grønne i Tyskland og nå EU-parlamentariker og industripolitisk talsmann for partiet.
Les også: De Grønne vil samle miljøpartiene om grønt oljefond
– Oljeøkonomien vil ta slutt
Bütikofer viser til at ministerpresident Winfried Kretschmann fra De Grønne i Baden-Württemberg nå har støtte fra to tredjedeler av velgerne. Bütikofer hevder at populariteten skyldes at partiet har skapt et stort antall arbeidsplasser i fornybarnæringen gjennom offentlig støtteordninger og tilrettelegging. Han hevder folk ser at det er flere arbeidsplasser i produksjon og montering og drift av fornybare energiløsninger enn det som var tilfellet i kullindustrien og atomindustrien.
– Tyskland er en ting, men Norge er i stor grad økonomisk avhengig av oljeindustrien. De Grønne her vil kvitte seg med oljeindustrien i løpet av 20 år. Kommer ikke dette til å ødelegge velferden?
– Spørsmålet om den norske oljen handler ikke om at De Grønne vil bygge ned produksjonen de neste 20 årene. Den virkelige utfordringen er at den kommer til å ta slutt uansett. Enten forbereder nordmennene seg på dette i god tid, ved å starte en overgang til en økonomi som ikke er avhengig av oljen, eller så kan de vente til de møter veggen når deres nåværende inntektsgrunnlag faller vekk på grunn av overforbruk, sier Reinhard Bütikofer.
Den oppsiktsvekkende fremgangen til De Grønne i Norge har vekket oppmerksomhet i partiets EU-hovedkvarter i Brüssel, derfor er Bütikofer nå i Oslo for å støtte opp om fremgangen mange fremstiller som en trussel mot oljeøkonomien og dermed den norske velferdsstaten.
Les også: Miljøbedrifter er minst like produktive som andre bedrifter
Miljø=konkurransekraft
Den tyske industripolitikeren skriver for tiden en rapport for EU-parlamentet om europeisk industripolitikk.
– Dersom næringslivet skal lykkes og være konkurransedyktig, må de bygge driften på et miljømessig bærekraftig grunnlag. Miljø er ingen brems eller hindring for økonomisk utvikling, det er motoren og forutsetningen for å lykkes, presiserer Bütikofer.
Energieffektivitet og ressurseffektivitet er stikkordene, mener den tyske miljøtopppen. Han mener det er et stort potensial for å produsere mer ut av mindre.
– Det er noe enhver ingeniør vil forstå. Og dersom vi lar kreativiteten til ingeniørene gå foran lobbyister som fremmer gammeldagse løsninger, tror jeg det kan bli et storveis samarbeid mellom teknologer og grønn politikk.
–Aksepterte løsninger
De Grønne fikk regjeringsmakt i Tyskland mellom 1998 og 2005, etter mange år i opposisjon. Sammen med Sosialdemokratene innførte de en økoskatt som bidro til at miljøvennlige bedrifter kunne beholde mer av inntektene. Det var også begynnelsen på den tyske energirevolusjonen «Die Energiewende», som på sikt skal fase ut fossil energi og atomenergi.
– Utfasingen av atomenergi innen 2022 ble først dømt å være et utopisk mål, men har nå blitt akseptert av alle partiene i det tyske parlamentet, hevder Bütikofer.
Han peker på at selv flere konservative tyske politikere slutter seg til mye av De grønnes energipolitikk.
– Vi har også fått støtte fra bønder, tjenestesektoren, og til og med en stadig større del av industrien, påpeker han.
Les også: Før tok det uker å lage biodrivstoff av trær. Nå er det gjort på timer
Tysk bil=norsk olje
EU-parlamentarikeren mener det går an å sammenligne bilindustrien i Tyskland med oljeindustrien i Norge.
– Den fundamentale utfordringen er den samme. Vi vil ikke være i stand til å konkurrere med de nye store økonomiene i Asia, uten at vi fokuserer intenst på å fremme innovasjon og bærekraftige strategier. Ingen sier at den norske oljeindustrien ikke kan investere sin kompetanse og ressurser i fornybarsektoren.
– Men hvis du var en arbeider i den norske oljeindustrien, ville du stemt på De Grønne da? Hadde du ikke bare ødelagt for din egen arbeidsplass?
– Som jeg sier, det er ingen måte å komme rundt det enkle faktum at det vil bli en slutt på den norske oljeindustrien, slik det blir en slutt på den tyske kullindustrien. Vi har blitt angrepet av fagforeninger og andre politiske partier i Tyskland i mange år for vår motstand mot tysk kull, selv om det alltid har vært et faktum at det ikke har vært noen fremtid for kull. Vår strategi har ikke vært å endre økonomien fra en dag til en annen, men å komme opp med endringsstrategier som kan sørge for at industriregionene kan leve videre med et annet økonomisk fundament. Den triste delen av disse endringene var at mange trodde de kunne klamre seg til den gamle industrien for lenge. De opplevde en tøffere overgang enn det som hadde vært nødvendig om de hadde forberedt seg tidligere.
Han understreker at det handler om å finne en felles løsning sammen med arbeidere og industrien.
– Dette er noe vi har lært fra våre egne feil. Vi ble oppfattet som noen som bare fremmet en miljøagenda som ikke brydde seg om sosiale aspekter.
Skeptisk til «Månelanding»
– Norge har satset på fangst og lagring av CO2. Støtter De Grønne i Tyskland en slik løsning?
– Jeg oppfatter det som et siste hurra fra fossilindustrien, et forsøk på å fortsette "business as usual". Men det vil være en dyrere løsning per tonn CO2 enn de fleste andre løsninger vi har. Vi har ikke sagt at vi skal forby det. Vi har finansiert studier av teknologien, men har vært skeptisk, påpeker Bütikofer.
– Folk har vært bekymret for at de grønne ikke har noen fornuftig politikk på andre viktige samfunnsområder enn miljø.
–I Tyskland ble vi først sett på som bisarre politiske freakere, og de ville ikke en gang ta noe av miljøpolitikken vår på alvor. Så aksepterte motstanderne at vi hadde noen poenger på miljøområdet. Så sa de at vi hadde bare hadde miljøpolitikk. Nå er det ingen som sier noe slikt. De Grønne former skattepolitikk, utdanningspolitikk, minoritetspolitikk, omsorgspolitikk og helsepolitikk, påpeker han.
Han viser til at De Grønne har regjeringsmakt flere steder enn Baden-Württemberg.
– Der har vi landbruksministere, finansministere, handelsministere, justisministere og selvfølgelig miljøministere. Vi er selvfølgelig aller mest respektert for vår miljø- og energipolitikk.
Les også:
Slik vil politikerne løse fornybarkrisa
Mens andre land bremser av miljøhensyn, leder Norge an i Arktis