Psykologene Mattias Lundberg og Anders Wahlberg presenterer i boka "17 typer av män – och vad de säger till psykologen" de vanligste typene av menn de møter i sitt virke som psykologer.
– Typene finnes igjen også på arbeidsplasser. Og de er representert både blant menn og kvinner. Man må bare lære seg å kjenne dem igjen, sier Lundberg til det svenske bladet Chef.
Dette er de sju vanligste typene:
1. Den maktgale.
Han forsøker å stige i gradene ved å holde seg inne med ledere og andre som har makt i organisasjonen.
Etter møter prøver han å få til uformelle samtaler med ledere. Han vil gjerne være prosjektleder eller ordstyrer på møtet.
2. Den aggressive.
Ansatte som er utagerende aggressive er det ikke så mange av. Vanligere er passiv aggressivitet.
Den kommer til uttrykk ved at han utsetter arbeidsoppgaver han ikke liker, kommer for seint til møter og fornærmer kolleger.
Les også:
3. Den forfengelige.
Han elsker oppmerksomhet og er en hund etter smiger, skryt og ros.
Han vil ha bekreftelse på at han er ønsket fra kollegene.
Av og til prøver han å lokke fram oppmuntrende bemerkninger ved å "snakke ned" seg selv og jobben han gjør.
4. Hjemvenderen.
Han er trygghetsnarkoman. Tryggheten finner han i en fast stilling, regulerte arbeidsoppgaver og et nært forhold til kollegene.
Han søker omgivelser han kjenner, og vil helst gjøre det han virkelig kan.
5. Martyren.
Han "ofrer seg" stadig for kollegene eller for sjefen. Det gjør han for eksempel ved å si at han "ikke vil gjøre denne jobben, men jeg gjør den likevel".
Denne holdningen kan smitte over på kollegene, som kan begynne å synes synd på seg selv.
6. Avvikeren.
Han skiller seg fra det som er vanlig på arbeidsplassen ved for eksempel å kle seg annerledes eller opponere mot normer, regler og praksiser. Han han fungere både positivt og negativ. Positivt er det når han bryter med stivnete mønstre og får fart på kollegene.
Negativt er det hvis han skaper en negativ stemning.
7. Den forvirrede.
Han spør seg stadig: Er jeg på riktig sted? Han svirrer rundt mellom jobber, arbeidsoppgaver og tjenester.
Han tviler ofte på seg selv og sine evner, og må spørre sjefen om det han gjør er riktig.
Les også: De verste plageåndene