NYKIRKE/HORTEN: – Vi har ikke fått avhørt de som var om bord i toget. De er fortsatt på sykehus, og så snart vi kan, vil de avhøres, sier leder for undersøkelsene etter togulykken med NSBs nye Flirt-tog på Nykirke, Hans Bjørnseth til Teknisk Ukeblad.
Les også: Telehiv kan ha gruset NSBs Flirt


Har alle data
Han sier at de har innhentet alle data fra togets instrumenter samt videoene som er spilt inn under testen, men de er ennå ikke analysert.
– Vi holder på å samle inn de siste dataene fra åstedet. Vi er ferdige innvendig, men det gjenstår noe. Vi håper å bli ferdig i løpet av dagen eller i morgen formiddag, sier Bjørnseth.
SE BILDENE: NSBs nye Flirt-tog i Norge
Uklar gjenåpning
Når Havarikommisjonens og politiets åstedsundersøkelser er ferdig, vil skadestedet frigis slik at oppryddingsarbeidet kan komme i gang.
Det er derfor fortsatt uklart når Vestfoldbanen kan åpnes igjen.
Les også: Stadler: - Tror Flirt-avsporingen skyldes jordras
Frikjenner sporvekselen
Den erfarne havariinspektøren kan ikke si noe om årsaken ennå.
– Vi har foretatt alle målingene av sporet og sett på sporveksleren uten at vi kan dra noen konklusjoner enda, sier han.
Han avviser spekulasjoner om at ulykken skyldes feil i sporvekselen.
– Den sto i riktig posisjon og er uskadd, sier Bjørnseth.
Les også: Stadler garanterer: – Vi kan vintertog


Vanskelig punkt
Strekningen som ulykken skjedde på er sterkt trafikkert. Da ulykken skjedde kl. 10.30, hadde et nordgående tog passert det samme stedet rundt ti minutter tidligere uten problemer.
Kilder i NSB som Teknisk Ukeblad har snakket med sier at svingen der ulykken skjedde er kjent som et vanskelig punkt på Vestfoldbanen.
– Det er kjent at det slenger litt ekstra i togsettet akkurat i denne svingen, sier kilden, som ønsker å være anonym.
Les også: