Reaksjonene fra lanseringen av mentorprogrammet Enter (se fakta) kan minne litt om DVD-coveret til en kritikerbejublet film:
– Dette kan gi realfagstudier et tøffere image, sier Tekna-president Marianne Harg.
– Vi håper på en dominoeffekt: Flere elever til realfagsstudier, flere realfagsstudenter til læreryrket og å bremse frafallet i videregående skole, sier NITO-president Marit Stykket.
– Et genialt konsept som endelig blir landsdekkende, sier leder Jon Walstad ved Matematikksenteret.
– Det ligger i ordet: å invitere ungdommen inn i realfagenes verden. Kanskje bare på besøk – men vi håper for å bli, sier forskningsminister Tora Aasland (SV).
– En av framtidens viktigste inngangsporter til tekniske studier, sier NHO-direktør Svein Oppegaard.
Store håp på unge skuldre
I all rosen og det topptunge oppmøtet ligger også et stort håp, som igjen har rot i dype bekymringer.
Nedslående nasjonale PISA-tall, frafallet fra videregående skole, den lave jenteandelen til teknologistudier: Det er nok å bekymre seg over for dem som er opptatt av de lange linjene for norsk teknologiutvikling.
I Enter-programmet mener RENATEsenteret, som administrerer ordningen, å ha funnet en motvekt som faktisk nytter.
– Arbeidet med å måle effekten av tiltaket starter først til høsten. Men basert på resultater fra lignende, eksisterende tiltak ved NTNU og UiO (henholdsvis Seire- og Tenk-programmene) føler vi oss trygge på at dette virker, sier Camilla Nereid.
Slipper å skaffe penger
Ideen er nemlig ikke ny, mentorordninger har eksistert i ulike former siden 2006. Siden ideen om en nasjonal ordning ble unnfanget i 2008, har derimot prosjektarbeidet skutt fart for alvor.
Det nye er at formen og metodene antar en sentralisert, nasjonal modell og at finansieringen nå kommer ovenfra: Fra Kunnskapsdepartementet via RENATEsenteret videre til universiteter og høyskoler – og til sist til studentene, forklarer Nereid.
– Tidligere har studentene måttet bruke tid og krefter på å skaffe seg partnere fra næringslivet, sier Nereid til Teknisk Ukeblad.
Hun regner med å ha etablert ordningen ved 12 universiteter/høyskoler i løpet av året og å ha innlemmet alle de 23 registrerte tekniske utdanningsinstitusjonene i landet innen 2012.
Ikke helt landsdekkende
Litt malurt i begeret kan likevel registreres, i hvert fall om du er videregående-elev i Finnmark med behov for en ekstra dytt inn i en mulig teknologframtid.
Selv om ordningen gjøres landsdekkende, fordrer deltakelsen en viss nærhet til en høyere utdanningsinstitusjon – hvor Tromsø er den nordligste aktuelle.
– Hvorfor ikke omreisende mentorer, vil ikke det kunne nå flere?
– Dette er én av de klareste erfaringene vi har trukket fra prosjektene som allerede eksisterer: Det at elevene besøker universitetene og høyskolene, fanger opp stemningen og inntrykk derfra – kanskje tilmed smaker på kaffen i kantina – har vist seg å være helt sentralt for effekten av tiltaket, sier Camilla Nereid.