INDUSTRI

De trosser oljenedgangen - har tidoblet ordreboka

Ekspanderer i rekordfart.

Stadt AS leverer blant annet sitt patenterte elektriske framdriftssystem Stascho No-Loss.
Stadt AS leverer blant annet sitt patenterte elektriske framdriftssystem Stascho No-Loss. Bilde: STADT
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
27. apr. 2015 - 21:09

Med utsikt til Stad og samme navn som det beryktete værharde området, har Stadt AS et smult farvann i sikte.

Ordrene strømmer inn. Selskapet i Gjerdsvika på Sunnmøre leverer elektriske framdriftssystemer til flere skipstyper.

Asia og Australia

I løpet av et par uker har administrerende direktør Hallvard Slettevoll undertegnet kontrakt med et malaysisk rederi, et australsk verft som bygger for en singaporianer og med et norsk verft.

Hovedproduktet til Stadt er et patentert femtegenerasjons elektrisk framdriftssystem, kalt Stadt Stascho No-Loss.

Ny fabrikk

Den lille bedriften i Gjerdsvika ekspanderer i rekordfart. I september står et nytt produksjonsanlegg på 3.000 kvadratmeter ferdig.

De er nå 20 ansatte og vil i september nærmer seg 25.

– Vi er ikke upåvirket av lavere oljeaktivitet, men vi seiler trygt igjennom nedgangsperioden, sier Slettevoll til TU.

Les også: Cruiseskipet er 347 meter langt. Det kan navigere med 4 centimeters margin

Telefonen til Hallvard Slettevoll ringer stadig.
Telefonen til Hallvard Slettevoll ringer stadig.

Dobler og tidobler

I 2009 var omsetningen på 16 millioner kroner. Effekten av finanskrisen i 2008 slår ut i ordreboka i 2010 med en nedgang til 9,8 millioner kroner i omsetning.

I 2012 er omsetningen på drøye 10 millioner kroner. Det dobles til over 20 millioner kroner i 2013.

– Nå har vi tidoblet ordrereserven. Ordreboka er på 220 millioner kroner, sier administrerende direktør Hallvard Slettevoll i Stadt AS.

Selskapet har nå 25 skipssystemer i ordreboka. Den største enkeltleveransen er til 16 ankerhåndteringsfartøy. De bygges for det malaysiske rederiet Nam Cheong Group.

Les også: Samsung setter ny rekord for containerskip - igjen

Bygger relasjoner

– Langsiktig satsing mot Asia, med Korea og Singapore spesielt, gir resultater, sier Slettevoll.

Da alle andre dro til Brasil, valgte Slettevoll å dra østover. Markedet er ikke bare rettet mot den oljedrevne industrien.

– For en liten bedrift som oss, må vi velge bort noe. I Asia har vi over lang tid bygget opp relasjoner. Det høster vi av nå, sier Slettevoll.

Norge er heller ikke glemt.

MV Seihav - brønnbåt for utleie til Lerøy Seafood. Skipet får et framdriftssystem på 3 MW med tre dieselgeneratorer og elektrisk system fra Stadt.
MV Seihav - brønnbåt for utleie til Lerøy Seafood. Skipet får et framdriftssystem på 3 MW med tre dieselgeneratorer og elektrisk system fra Stadt.

Seihav og brønnbåt

I dag undertegnet han kontrakt med Fitjar Mekaniske Verksted på Stord. Stadt skal levere hovedtavler i 690 V, nødtavler, No-Loss drives, elektromotorer og Power Management System til brønnbåten MV Seihav.

Brønnbåten med plass til 3900 kubikkmeter, eies av Bakke-rederiet, men skal seile for Lerøy Seafood.

Skipet får et framdriftssystem på 3 MW med tre dieselgeneratorer som leverer strøm til Stadt-systemet.

Les også: Fosnakongens ballast-system flytter 150 tonn vann på 85 sekunder

Luksusyacht

I forrige uke fikk Kongsberg Maritime kontrakt på K-Power tavler og automasjonsutstyr til en tre-skrogs luksusyacht som er bestilt fra Echo Yachts i Australia.

Kongsberg skal integrere det elektriske framdriftssystemet Stadt No Loss AC Drives i sin leveranse.

– Vi har samarbeidet med Kongsberg Maritime i cirka halvannet år. Vanligvis er Kongsberg underleverandør til oss, men til yachten var det omvendt, sier Slettevoll.

Samarbeidet med Kongsberg Maritime kan være en døråpner.

– De er store og har et kjent navn, sier Slettevoll.

Les også: ABB lanserte sin første i 1987 - nå kommer en ny generasjon azipoder

Stadt leverer elektrisk framdriftssystem til 16 ankerhåndteringsafartøy. De bygges for det malaysiske rederiet Nam Cheong Group.
Stadt leverer elektrisk framdriftssystem til 16 ankerhåndteringsafartøy. De bygges for det malaysiske rederiet Nam Cheong Group.

Aluminium og plast

Den 84 meter lange yachten bygges som en trimaran og blir 20 meter bred. Trimaranen bygges i aluminium og er tegnet av Sam Sorgiovanni.

One2Three Naval Architects har utført teknisk design sammen med det australske verftet Echo Yachts i den vest-australske byen Henderson.

Singapore-familien har også bestilt et 46 meter langt tilbringer- og støttefartøy i glassfiberarmet plast. Det får direktedrift og dermed ikke Stadt-utstyr.

Produserer hos Kongsberg

Stadt har i dag en liten produksjonsfabrikk i Gjerdsvika. Den har ikke klart å ta unna den eksplosive veksten.

– Vi har måttet sette ut en god del produksjon til Kongsberg Maritime. Det vil nok måtte gjøre når størrelsen på ordrene og den geografiske plasseringen tilsier det, sier Slettevoll.

Stadt har patentert systemet No Loss, som i fjor fikk prisen for mest miljøvennlige framdriftssystem under OSJ i London.

Under konferansen Marine Propulsion tidligere i år, fikk Stadt prisen for beste elektriske system.

Stadt har utviklet flere generasjoner elektriske framdriftssystemer og feirer i år 30 år i bransjen.

Det 84 meter lange og 20 meter brede luksusfartøyet er bestilt av en Singapore-familie, ifølge flere medier.
Stadt har utviklet flere generasjoner elektriske framdriftssystemer og feirer i år 30 år i bransjen.Det 84 meter lange og 20 meter brede luksusfartøyet er bestilt av en Singapore-familie, ifølge flere medier. Echo Yachts

Les også: Dette skipet kan løfte 420 tonn i ni meter høye bølger

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.