Har du opplevd det? Uansett hvor du jobber, er det noen som skaper gruff.
Uansett hvor mange trivelige folk du jobber sammen med, er det alltid noen som ødelegger.
De verste
Avisen Metro i Sverige har kategorisert de ti vanskeligste typene du kan møte på jobben:
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Agentisk KI: – Handler om å få KI til å utføre oppgaver og prosesser for deg nærmest av seg selv
- Nei-medarbeideren. Denne typen er alltid negativ og kritisk, og er påpasselig med å spre sin pessimisme. Vedkommende har mange synspunkter, men aldri forslag til løsninger.
- Stayeren. Han er mentalt sett ferdig i jobben, men nekter å slutte. Han blir i jobben av ren ubekvemmelighet, og mangler generelt sett motivasjon. Han kunne ha gjort en mye bedre jobb et annet sted.
- Snakkeren. Han snakker hele tida om hvor mye han har å gjøre, og hvor stresset han er. Men i praksis har han ikke mer å gjøre enn andre. Han bruker altfor mye tid på å prate.
- Kortslutteren. Han har ikke tillit til sin nærmeste leder. Det gjør at han i stedet går et steg opp med problemer og overveielser, altså til sin nærmeste leders sjef.
- Unnasluntreren. Denne karakteren har kompetanse, men er for lat til å bruke den. Derfor hun skyver hun arbeidet over på kollegene, og snor seg unna å levere de samme resultatene som andre leverer.
- Den konservative. Det ligger i ordet. Han vil fortsette å gjøre tingene slik de alltid er blitt gjort. Fordi vi alltid har gjort det slik, er hans motto. Han holder fast på det trygge for å beholde en følelse av kontroll og mestring
- Intrigemakeren. Hun elsker å sladre om kolleger og ledere i kantina, ved kaffemaskinen, på pauserommet og korridorene. Hun har heller ikke noe i mot å gå til sjefen og klage på kolleger.
- Paragrafrytteren. Hun er meget opptatt av regler, prosedyrer og formaliteter, og får nervøse rykninger dersom ikke disse følges til punkt og prikke. Det bunner ofte i et ønske om trygghet: Følges reglene, kan hun ikke anklages for feil.
- Tidstyven. Med henne må du ha god tid, og det har du sjelden. På grunn av usikkerhet vil hun dobbeltsjekke alle detaljer. Hun tør ikke ta egne avgjørelser uten tillatelse fra sjefen, og skyver på den måten ansvaret over på sjefen.
- Barnet. Han ser på sjefen som en foreldreperson, og trenger derfor å bli tatt vare på av sjefen. Denne personen går gjerne inn i rollen som barn for å slippe å ta ansvar selv.