I visse krisesituasjoner kan statlige myndigheter gå utenom anbudsreglene.
Det skjedde etter at Statens Vegvesen og Jernbaneverket fikk sjokkbeskjeden om at den ene hovedentreprenøren på et av norgeshistoriens største samferdselsprosjekt hadde gått til skifteretten nå i juni.
Konkurs
Østerrikske Alpine Bau, eiet av spanjoler, klarte ikke lenger å håndtere gjelden på 16 milliarder kroner.
Dermed var det bare å legge ned redskapen og parkere bulldoserne for 15.000 ansatte. Ved Minnesund ble flere hundre arbeidere bedt om å gå på brakka. Med en gang det ble kjent at bedriften hadde gått til skifteretten, begynte maskiner å bli kjørt ut av anleggsområdet.
– Akkurat da kom det som lyn fra klar himmel, men det hang jo sammen med likviditetsproblemene de hadde hatt tidligere på året. Vi var sjokkerte, men ikke handlingslammet. Vi begynte umiddelbart å vurdere hva vi skulle gjøre, sier fungerende prosjektleder Jarle Kristian Tangen i Fellesprosjektet E6 - Dovrebanen.
Les også: E6 kan bli 3-4 måneder forsinket
«Småjobber»
Etter at det raskt ble avklart at konkursboet til Alpine Bau ikke ville fortsette arbeidet, begynte Fellesprosjektet å dele ut kritisk viktige «småjobber» til underleverandører og hovedentreprenørene på parsellene lenger nord mot Espa.
Området måtte sikres og sperres av for å unngå fare for liv og helse. Det bratte og golde terrenget måtte beskyttes mot flom og ras, særlig frem mot vinteren.
Utsettelse av enkelte jobber kan også føre til store forsinkelser. Det var avgjørende å få ferdig jernbanetraseen Alpine Bau hadde begynt på ved Minnesund.
Traseen skal flyttes nærmere Mjøsa, slik at E6 kan utvides. Slike arbeider som berører togtrafikken må meldes et år i forveien til fraktselskaper og andre relevante aktører, så et avvik fra tidsskjema kan bli kritisk.
Det er også viktig å hindre at naboparsellen, der Veidekke og Hochtief er hovedentreprenører, ikke ble berørt.
– Vi har vært heldige med at de andre aktørene har kunnet trå til på så kort varsel, sier Tangen i Fellesprosjektet.
Les også: Spesialpukk skal gi veier helt uten telehiv
I gang
Ikke bare Veidekke og Hochtief har tatt på seg kritiske «småjobber».
Hæhre, som har parsellen lengst nord, er nå i gang med tunnelarbeider på Alpine Baus gamle område.
Da Teknisk Ukeblad besøkte byggeplassen i forrige uke, skulle sprengningen i østerrikernes gamle parsell gjenopptas. Og langs Mjøsa jobbet Eltel med kabelkanalene langs det kommende dobbeltsporet.
– Blir det ikke dyrere å gjøre det på denne måten?
– Vi har ikke fullstendig oversikt, i og med at vi er i en slik situasjon. De entreprenørene som allerede er på prosjektet, har konkurrert om pris på disse jobbene. Det er ingenting i de tilbudene vi har fått, som tyder på at dette vil føre til noen stor budsjettsprekk, sier Tangen.
Hasteprosedyrer
Fellesprosjektet ønsker nå å sette i gang enda flere småjobber, i påvente av at en ny anbudskonkurranse legges ut i månedsskiftet august/september. Det nye hovedanbudet vil følge såkalte hasteprosedyrer. Det er forventet at den nye entreprenøren starter byggingen ute i marka før jul.
– Hvor mange måneders forsinkelser kan bilistene forvente seg langs Mjøsa?
– Jobbene som gjøres nå i høst ligger opp mot det Alpine skulle gjort i utgangspunktet. Vi gjør noen grep i rekkefølgen. Vi har ikke helt klart hvilken sluttfrist vi legger opp til. Men vi kan også legge inn ferdigstillelsesdato som konkurranseelement i anbudsrunden, sier Tangen.
E6 skal etter planen stå ferdig høsten 2014, Dovrebanen høsten 2015 og avbøtende tiltak 2016.
Les også:
Jernbaneverket byttet ut kobberkabler for å hindre tyveri