Med EV1 var General Motors tidlig ute med å masseprodusere elbiler.
Etter et langvarig hybrid-intermesso er den amerikanske bilgiganten tilbake med en ren elbil.
Onsdag ble den produksjonsklare Chevrolet Bolt vist fram for første gang.
30 000 dollar, 200 miles
GM har så langt vært sparsommelig med å røpe tekniske detaljer om Bolt.
Men de to kulepunktene om pris og rekkevidde er nok til å skru forventningene opp.
Elbilen, som settes i produksjon mot slutten av året, skal ha en rekkevidde på 200 miles (322 kilometer).
Da Bolt-konseptet ble vist fram i Detroit for et år siden, lovte produsenten en utsalgspris i USA på rundt 30 000 dollar, tilsvarende cirka 270 000 kroner.
Dette står fast, fortalte GM-sjef Mary Batta da hun presenterte bilen i sin endelige form på CES i Las Vegas.
Prisen er vel å merke etter statlige insentiver. Dersom man tar utgangspunkt i 37.500 dollar, tilsvarer dette med dagens valutakurs cirka 340.000 kroner.
- Det er kuldegrader om dagen: Derfor får elbilen kortere rekkevidde om vinteren
Opel?
Slik den ladbare hybriden Chevrolet Volt ble solgt som Opel Ampera i Europa, er det lenge spekulert i at også Bolt utstyres med det kjente lynemblemet på denne siden av Atlanteren.
– Dette er ennå ikke bekreftet. Men det vil vel ikke være en stor overraskelse om det blir slik. Opel har sagt at de skal lansere hele 29 nye modeller fram til 2020 og at én av dem skal være en elbil. Det er ikke usannsynlig at dette blir den, sier pr-sjef Stein Pettersen i Opel Norge til Teknisk Ukeblad.
Pettersen fulgte med på presentasjonen av Bolt onsdag og likte det han så.
– Jeg merket meg at det ble sagt at rekkevidden blir på minst 200 miles. Jeg tror at elbiler som utvikles for det amerikanske markedet har større potensial for å slå gjennom her til lands enn elbiler som primært er utviklet for det europeiske markedet, sier han.
- Fortsatt kuldegrader: Trodde du det var greit å starte bilen kald? Tenk om igjen
Flere elbiler på langtur
Rett før jul ble det klart at Fortum skal sette opp 77 nye 50 kW-hurtigladere på strekningene Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Kristiansand-Stavanger.
Det trengs. For som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt, er det flere elbiler som får større rekkevidde i år.
Nissan Leaf kommer med en batteripakke med 25 prosent større kapasitet enn originalutgaven, og også BMW skal oppgradere batteriet i sin i3.
I tillegg skal Tesla melde seg på i dette segmentet med sin kommende Model 3.
Med andre ord ligger det an til at en større andel av elbilene legger ut på langtur. Da er spørsmålet om 50 kW ladeeffekt er tilstrekkelig.
Nei, mener Arctic Roads, som hevder at de kommende hurtigladerne vil være gammeldagse allerede når utbyggingen er ferdig.