INDUSTRI

Den kan jobbe i 10 måneder på 1000 meters dyp

Og brukes både av klimaforskere og militære.

Seaglider fra Kongsberg Underwater Technology har et spesielt framdriftssystem og et batteri som gjør at den kan holde 10 måneder under vann.
Seaglider fra Kongsberg Underwater Technology har et spesielt framdriftssystem og et batteri som gjør at den kan holde 10 måneder under vann.
4. juli 2015 - 16:26
Vis mer

HOUSTON: Den har noen likhetstrekk med delfinen når det gjelder form, designet som den er for minst mulig motstand i vannet og dermed har stor rekkevidde.

Kongsberg Maritime har sikret seg lisensrettighetene til teknologien bak Seaglider – en AUV som er i stand til å operere opp til 10 måneder i havområder.

Militært potensial

Utstyrt med stadig mer avanserte sensorer og instrumenter er den blitt et viktig verktøy for havforskerne, men den har også et stort militært potensial. US Navy har flere eksemplarer av en tidligere modell som blant annet brukes for å avdekke ubåter.

Rich Patterson, som er ansvarlig for glidere i Kongsberg Maritime, opplevde stor interesse da han viste fram Seaglider under Offshore Technology Conference (OTC).

– Den har på mange måter revolusjonert mulighetene for havforskerne ved at den kan observere planktonendringer over mange måneder. Den er dermed blitt et viktig instrument for å observere klimaendringer, sier general manager Rich Patterson til Teknisk Ukeblad.

Les også: Norsk trådløs undervannsdrone kan sende live-video på 100 meters avstand

Produseres i SeattleMange anvendelser: Rich Patterson ved Kongsberg Underwat­er Technology opplevde stor interesse for Seaglider da han viste den fram under oljemessen i Houston. Den kan brukes av forskere og bedrifter fra flere næringer.
Produseres i SeattleMange anvendelser: Rich Patterson ved Kongsberg Underwat­er Technology opplevde stor interesse for Seaglider da han viste den fram under oljemessen i Houston. Den kan brukes av forskere og bedrifter fra flere næringer.

Produseres i Seattle

AUV-en blir produsert ved Kongsberg Underwater Technology i Seattle. Dette har også sammenheng med at den lisensierte teknologien er blitt utviklet av forskere ved University of Washington i Seattle.

Etter at Kongsberg overtok rettighetene, er det bare produsert cirka 20 eksemplarer, mens det finnes totalt cirka 300 liknende glidere på verdensbasis.

– Forskningen startet allerede på midten av 90-tallet. Vi ønsket å utvikle en AUV som hadde liten vekt, men lang varighet, minimum seks måneder. Den måtte gå til 1000 meters dybde og være robust, forteller Patterson til Teknisk Ukeblad.

Da teknologien var kommet så langt at den kunne kommersialiseres, ble rettighetene først avtalt med et amerikansk selskap, iRobot, for åtte år siden.

De lyktes ikke med videreutviklingen, og University of Washington ga da rettigheten til Kongsberg Maritime. Men Kongsberg er ikke alene om å produsere glidere. Den største konkurrenten er amerikanske Teledyne.

Les også: Aldri før har det blitt installert utstyr så dypt i Norge

ApplikasjonerUnder is: Et stort forskningsprosjekt for å tilpasse Seaglider under isfjell og sjøis, bl.a. i Antarktis. Dette er i regi av California Institute of Technology og University of East Anglia i Norwich. Foto: Kongsberg Maritime
ApplikasjonerUnder is: Et stort forskningsprosjekt for å tilpasse Seaglider under isfjell og sjøis, bl.a. i Antarktis. Dette er i regi av California Institute of Technology og University of East Anglia i Norwich. Foto: Kongsberg Maritime

Applikasjoner

– Fordelen vår er at vi kan tilpasse en lang rekke applikasjoner, det gjelder både kjemiske, fysiske og biologiske målinger av vann- og luftkvalitet, sier Patterson.

Divisjonsdirektør for subsea i Kongsberg Maritime, Bjørn Jalving, sier til Teknisk Ukeblad at selskapet nå satser stort på å videreutvikle Seaglider. Rekkevidden er nå økt til minimum 10 måneder ved hjelp av en ny batteripakke.

– Vi setter også på nye sensorer og instrumenter, bl.a. når det gjelder passiv akustisk monitorering for å måle støy i havet, temperaturmålere, oksygensensorer, samt ph-målere for å avdekke surhetsgraden og CO2-innholdet. Alt som har relevans for å beskrive hvordan verdens hav oppfører seg, er viktig for forskning på marint liv og klima, sier Jalving.

Han mener Kongsberg har en fordel ved at selskapet har divisjoner innen både maritim, forsvar, samt olje og gass.

– Vi er ledende på flere områder og kan tilføre Seaglider mye nytt. Dessuten ser vi stort potensial i ettermarkedet. For eksempel er den utstyrt med et engangs­batteri som nå kan byttes ut mot et nytt som gir 20 prosent mer energi, sier han.

Les også: Ferdigskrog, missiler og framdrift uten luft: Dette er kravene til Norges nye ubåt

Styres fra land

National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) har sammen med Shell investert i Seaglider i Mexicogolfen hvor formålet er å måle havstrømmer og estimere styrken i orkaner.

Brasilianske Prooceano har kjøpt en Seaglider som blant annet brukes til å undersøke hvalforekomster i planlagte nybyggingsområder for oljeproduksjon i regi av Petrobras.

Seagliders store fordel er at den kan operere i havområder over 10 måneder, og får dermed en stor rekkevidde. Med en fart på 0,7 km i timen kan den gå cirka 20 km i løpet av ett døgn.

Den har dermed en rekkevidde på cirka 3000–4000 km før den må tas opp for å skifte batteri.

Seaglider har ingen eksterne styringsmekanismer, noe som bidrar til økt robusthet. Farkosten styres fra et operasjonssenter på land som plotter inn retning og bestemmelsessted over satellitt.

Senteret har ingen kontakt med glideren så lenge den er under vann. Den gjør fire–seks dykk i løpet av dagen og er bare oppom overflaten maks ti minutter av gangen for GPS-måling og satellittkommunikasjon, før den dykker ned igjen med en vinkel mellom 16 og 45 grader. Når den er oppe, ligger den bare og duver.

Les også: Inspiserer rørledningen tre ganger raskere enn en tradisjonell undervannsfarkost

Seaglider fra Kongsberg Oil & Gas.
Seaglider fra Kongsberg Oil & Gas.

Oljefylt belg

Seaglider regulerer oppdriften ved å minke eller øke volu­met til en oljefylt belg. Dette gjør at den kan synke eller stige i vannsøylen. Ved å forskyve en intern vekt (bat­teriet) styrer farkosten rull og stamp, og dermed opp- eller nedadgående glidebevegelse gjennom havet.

– Det mest innovative med Seaglider er framdriftsprinsippet og farkostutformingen som gjør at den krever så lite energi i tillegg til at instrumenteringen er basert på lav effekt, sier Jalving.

Ifølge Patterson pågår det nå et stort forskningsprosjekt for å tilpasse Seaglider også for å brukes under isfjell og sjøis, blant annet i Antarktis. Dette er i regi av California Institute of Technology og University of East Anglia i Norwich.

– The British Arctic Survey mistet kontakt med en Sea­glider som kom under isen, men den kom tilbake. Vi har tro på at vi får dette til, men det er ikke lett så lenge vi ikke har kontakt med enheten under vann, sier Patterson.

Prisen varierer med instrumentering, men ligger på mellom­ 180.000 og 250.000 dollar.

Les også: I denne tanken skal Siemens teste at utstyret deres fungerer på 3000 meters dyp

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.