Etter tre års bruk har nano-dronen PD-100 Black Hornet fra Prox Dynamics vist seg så viktig for det britiske forsvaret at den nå blir en del av standardutstyret.
I september ble det inngått en kontrakt som sikrer at den norske nano-dronen blir videreført med såkalt «full operativ kapasitet» (FOC).
Les også: Her filmes Kerry av norsk drone


Trengte bedre beskyttelse
Den norske nanodronen ble kjøpt inn høsten 2011 som hurtiganskaffelse («Urgent Operational Requirement», UOR) og tatt i bruk i Afghanistan året etterpå.
Som Teknisk Ukeblad tidligere har omtalt, hadde britene på denne tida lidd store tap i krigen i Afghanistan, og militærledelsen var på intens jakt etter ny teknologi som kunne bidra til bedre beskyttelse av soldatene.
Sentralt i PD-100-systemet er et knøttlite helikopter på i overkant av 17 gram som i utgangspunktet er konstruert for overvåking og personlig rekognosering (PRS) for soldater.
Det var åpenbart så vellykket at Black Hornet nå får en plass i det som kalles «core equipment programme» i den brede britiske hæren (army/royal marines/air force/special forces).
– Normalt er det slik at 90-95 prosent av utstyret som blir kjøpt inn på slike UOR-kontrakter ikke blir videreført, men forblir nettopp enn «mission specific» kapasitet, forklarer Ole Aguirre som er direktør for forretningstutvikling i Prox Dynamics.
Les også: Norsk minidrone har fått overhaling - så mye bedre har den blitt
Hornet og Hawk
Ved siden av Black Hornet er det Desert Hawk III fra Lockheed Martin som i høst fikk FOC-status i de britiske styrkene.
Dette er to kompletterende systemer:
Desert Hawk veier 200 ganger mer enn Black Hornet (3,7 kg) og kan selvsagt bære mer nyttelast (900 g) og har større hastighet og utholdenhet (25 knop, 90 minutter).
– Black Hornet og Desert Hawk har bevist sin verdi i Afghanistan med sine viktige bidrag til etterretning, overvåking og oppklaring. Black Hornet var en betydelig milepæl for våre ubemannede luftsystemer (UAS), ettersom vi var de første til å ta i bruk denne typen nano-UAS, uttaler den britiske forsvarsministeren Philip Dunne i meldinga.
Les også: Nå skal også norske soldater utrustes med knøttsmå droner
To år til
I tillegg er Prox Dynamics' britiske agent, Marlborough Communications Limited (MCL), tildelt en vedlikeholdskontrakt på Black Hornet til 2017.
Da beregner britene at dette systemet er ved slutten av sin levetid.
.png)

Men ut fra det som kommer av offisielle uttalelser fra britisk hold, er det tydelig at intensjonen er å fortsette med denne typen PRS ute i felten.
Systemet beskrives som en urvurderlig når det gjelder å skaffe bakkestyrkene situasjonsforståelse.
– Vi kjenner til at det britiske forsvarsdepartementet jobber mot en videreføring av nano-UAS etter å ha sett verdien av dette gjennom Black Hornet 1. Vi er selvsagt godt posisjonert til å tilby en versjon med vesentlig bedre ytelse etter 2017, sier Aguirre.
Les også: Norge er en stormakt på autonome sjøfarkoster, men en lilleputt på fly
Black Hornet 2/T
For ganske nøyaktig ett år siden lanserte selskapet Black Hornet 2.
Sammenlignet med versjonen britene benytter, har den kameraer med bedre optikk, høyere oppløsning og mer lysfølsomhet.
I tillegg er motoren oppgradert slik at dronen har langt høyere hastighet og bedre vindresistans enn første generasjon.
Maksimal hastighet er økt fra 3 til 5 meter i sekundet (fra 11 til 18 km/t).
Farkosten klarer nå å fly i 15 knop konstant vind (7,7 m/s) og med vindkast på 20 knop (10,3 m/s), mot 10 og 15 knop på den forrige versjonen.
Nano-helikopteret er nå i stand til å operere mer enn 1,6 km unna bakkestasjonen, mot 1 km tidligere, og utholdenheten har økt fra 20 til 25 minutter.
I fjor ble også nattversjonen PD-100 T lansert. Her er de tre kameraene er erstattet av to kameraer hvorav det ene er termisk.
Med disse nye versjonene fikk Prox Dynamics i sommer endelig hjemmemarkedet som referansekunde.
Les også: Transportflyet skal sende ut en sverm droner - og fange dem inn igjen i lufta
15 Black Hornet-nasjoner
De første Black Hornet-systemene er i ferd med å leveres til Forsvarets logistikkorganisasjon etter at kontrakten ble inngått i juli.
På dette tidspunktet hadde Prox Dynamics ti nasjoner på kundelista:
Norge, USA, UK og Australia med anskaffelser i stort omfang, og øvrige nasjoner med et mindre antall Black Hornet-systemer til test og evaluering.
I løpet av ei uke i september ble det inngått kontrakt med tre nye kunder.
Blant annet merker selskapet en økt interesse for sitt såkalte VRS-konsept («Vehicle Reconnaissance System»), altså integrasjon av den flygende sensoren i militære kjøretøy.
Selskapet regner med å ha startet leveranser til cirka 15 land innen utgangen av 2015.
– Kunder som tidlig kjøpte for test og evaluering kommer nå tilbake med påfølgende og gjentatte bestillinger. Det tegner et bilde av at kundene er fornøyd med produktet og nå ønsker å ta det videre til operasjonell bruk, avslutter Aguirre.
Les også: Droner med laserkanoner er USAs nye forsvarssystem