Tolv år etter forrige hydrogenbil kommer Mercedes-Benz med en oppfølger.
Denne gangen er det den nye suven GLC som skal brukes som skall for en ny generasjon brenselceller, ifølge Autocar.
- Vi sammenligner brenselcellene fra 2015 og 2008: Så store framskritt har Toyota gjort med sin hydrogenteknologi
Ikke før 2018
Eventuelle hydrogenentusiaster trenger ikke renne ned dørene hos Bertel O. Steen riktig ennå.
Det gjenstår tydeligvis en god del utvikling på GLC F-cell før den er klar for veien:
Bilen skal først presenteres i Frankfurt høsten 2017 og lanseres for salg og leasing i 2018.
Mercedes-Benz var tidlig ute med brenselcellebiler. B-klasse F-cell ble vist fram i Frankfurt allerede i 2005.
Det er i overkant av fem år siden de første hydrogenversjonene av B-klasse kom til Norge, på den tida Norge ble ansett som et foregangsland når det gjaldt hydrogen til veitransport.
- Pakker hele brenselcellesystemet under panseret: Her er Hondas nye hydrogenbil
Mer effektive - fortsatt dyre
Forsknings- og utviklingssjef i Mercedes-Benz, Thomas Weber, holder seg unna detaljer om den kommende hydrogenbilen, annet enn at den designes for å kunne kjøre 600 kilometer mellom hver fylling.
Weber sier at brenselcelleteknologien har modnet betraktelig de siste årene. Det er blitt mer komptakte og effektive systemer.
– Samtidig er teknologien fortsatt i sin barndom og dette er fremdeles ganske kostbart sammenlignet med konvensjonelle drivlinjer, understreker han.
- VW-skandalen: Juksebileiere risikerer bruksforbud
Mirai og Clarity
Det er fortsatt et ganske glissent felt av brenselcellebiler den nye GLC F-Cell skal konkurrere med:
Toyota Mirai har eksistert i et år nå og har nettopp begynt å bli levert til Europa, nærmere bestemt England, Tyskland og Danmark.
Nye Clarity Fuel Cell fra Honda ble vist fram for første gang i Tokyo tidligere i høst og lanseres i 2016.
Fra før har Hyundai ix35 Fuel Cell vært i serieproduksjon i snart tre år, mens BMW har planer om å lansere sin første f-cell innen 2020.
650 000 kroner
Mens Toyota og Honda har utviklet hydrogenbiler fra blanke ark, foretar altså Mercedes-Benz en ny konvertering av en eksisterende modell, der de erstatter forbrenningsmotoren med elmotor og brenselcellesystem.
GLC finnes for øvrig også som ladbar hybrid (350 e 4MATIC).
Mens forrige generasjon, B-klasse F-cell, ble produsert i noen ytterst få eksemplarer som ble brukt i diverse demonstrasjonsprosjekter, skal GLC F-cell i større grad bli kommersielt tilgjengelig.
Ifølge Autocar blir det ikke bare leasing, det skal også gå an å kjøpe bilen til en pris som antydes å ligge rundt 50 000 pund (cirka 650 000 kroner).
Men også denne vil bli lansert omtrent som andre hydrogenbiler er blitt de siste årene: Til utvalgte markeder der hydrogeneinfrastrukturen er akseptabel.
Hvordan den vil se ut i Norge ved lanseringstidspunktet for hydrogenversjonen av GLC om et par år, er vanskelig å si.
- Åpnet fyllestasjon ved Oslo lufthavn: Her kommer de nye hydrogenstasjonene
Ingen Enova-støtte
For en drøy uke siden sa Enovas kommunikasjonssjef Eiliv Flakne til NRK at de ikke ønsket å støtte etablering av hydrogenfyllestasjoner før teknologien er mer moden og salget av hydrogenbiler tar seg opp.
Det har irritert Norsk hydrogenforum. De mener Enova er en bremsekloss som ikke har forstått problemstillingen, nemlig at infrastrukturen må komme først.
Hydrogenforumet er imidlertid mer fornøyd med budsjettavtalen mellom regjeringspartiene, V og KrF. Den sier blant annet at det skal etableres en støtteordning for bygging av hydrogenfyllestasjoner når det skal lages ny avtale og mandat for Enova.
Dette er riktignok ikke ventet å komme på plass før i 2017.
- Trosser virkningsgraden: Trosser virkningsgraden: Derfor produserer japanerne hydrogenbiler