Høsten 2012 la Stoltenberg II-regjeringen fram konkrete mål for full digitalisering av offentlige skjemaer, søknader og rapporteringer. Formålet var todelt:
For det første handlet det om å bedre tjenestene for innbyggere og næringsliv, for det andre handlet det om å forenkle prosesser og effektivisere ressursbruken i det offentlige.
Det ble satt et mål om at alle tjenester med årlig innsendingsvolum på over 5000 skjemaer skulle være ferdig digitalisert og tilgjengelig innen 30. juni 2014.
Hvis det årlige innsendingsvolumet var mellom 3000 og 5000, skulle digitaliseringen være ferdig innen 30.6.2015.
Les også: Hva skjer hvis du ikke åpner den digitale posten?
Ikke i rute
I rapporten "IT i praksis", som er utført av Den Norske Dataforeningen og Rambøll Management Consulting, kommer det fram at digitaliseringsprosessen langt fra kan kalles å være i rute. Her kommer det blant annet fram at hele 26 prosent av de offentlige virksomhetene ikke vet om de vil nå målet som er satt for 2014. I fjor var dette tallet 10 prosent.
Når det gjelder målet for 2015 var 11 prosent usikre på om de ville nå målene i fjor, mens hele 27 prosent er usikre i år.
Tallene viser videre at kun 1/4 av virksomhetene trolig vil nå regjeringens mål for 2014, og 1/3 vil nå målene for 2015.
I rapporten pekes det på flere mulige forklaringer. En forklaring kan være at digitaliseringen har måttet vike fordi virksomhetene har prioritert andre typer tiltak som i høyere grad effektiviserer eller virker besparende på prosesser og tjenester.
En annen forklaring kan være at oppgaven har vist seg å være mer tidkrevende og kompleks enn først antatt.
Les også: Kontraktene renner inn for IT-Norge, men næringen mangler 20.000 hoder
Kritiske til tempoet
I forbindelse med framleggingen av rapporten 4. juni hadde Dataforeningen invitert til konferanse på Litteraturhuset i Oslo, der representanter fra både privat og offentlig næringsliv fikk sjansen til kommentere resultatene.
Et sentralt spørsmål var naturligvis: Går digitaliseringsprosessen i det offentlige for tregt?
– Her går det altfor sakte. Det er forstemmende at når vi skriver juni 2014 og 26 prosent ikke vet om de vil nå målene for juni 2014, da har man lav forståelse for oppgaven. Samtidig er det verdt å huske på at det også skjer mye positivt i offentlige virksomheter, og mange har kommet langt i digitaliseringsprosessen, uttalte avdelingsdirektør i Difi, Tone Bringedal, og trakk fram blant annet løsningene til Skatteetaten, Mattilsynet og Statens Pensjonskasse.
– Det er ingen bombe hvis konklusjonen blir at det går tregt. Det offentlige trenger å utfordre dagens prosesser og kunne ta beslutninger, gjennomføre og implementere løsningene raskere, uttalte First House-partner og tidligere politiker Morten Andreas Meyer.
Les også: Google sliter med å rekruttere nordmenn
Gir forbedringer
Tall fra "IT i praksis" tyder i hvert fall på god effekt av digitaliseringsprosessen. 48 prosent av virksomhetene mente for eksempel at digitaliseringen hadde ført til mer effektive prosesser som angår innbyggerne, og 39 prosent i forhold til næringslivet.
Av dem som benyttet selvbetjeningsløsning sist de var i kontakt med offentlig sektor, opplevde 64 prosent at kontakten var effektiv, og at behovene ble godt ivaretatt. Til sammenligning opplevde kun 43 prosent av dem som brukte telefon det samme.
Samtidig mente 65 prosent av de spurte i undersøkelsen at det kan være vanskelig å få oversikt over hvilke digitale tjenester det offentlige tilbyr.
Les også:
Dette er nøkkelen for å lykkes med innovasjon
Regjeringen vraket miljørådgiverne som skulle hjelpe kommunene å handle miljøvennlig